söndag 29 januari 2012

Gjuta ljus

Vad gör ni med stearinet som blir över när ni eldat ljus?

Själv spar jag det i en burk och sen när andan faller på så gjuter jag nya ljus.

Jag brukar lägga stearinet i en gammal konservburk och smälta det i vattenbad, i en gryta som jag bara använder till detta (har du ingen över så hittas de billigt på loppis!).

Obs! Täck bänkar med gammalt tidningspapper, då det är lätt att spilla!

Så förbereder jag ljusformen med veke och kludd (för att stearinet inte ska åka rakt genom formen).

Formar finns att köpa på Panduro och Slöjd-Detaljer. De kostar en del, men det spar man snart in då man slipper köpa nya ljus!

Jag rekommenderar verkligen att köpa till ett speciellt handtag som man lätt sätter fast på konservburken, så blir fyllningsmomentet i formen stadigare.

Som gjutform kan man även använda mjölkpaket, plastglas eller liknande, göra hål i botten, sätta i veken, med kludd på undersidan och spänna fast den om en pinne i andra änden. Det som är neråt i kärlet kommer vara uppåt på ljuset.

När stearinet har smält är det bara att fylla formen. Ha gärna en burk med kallt vatten till hands, att doppa ner ljusformen i, om den skulle börja läcka.

Låt sedan torka ca ett dygn. Sedan är det dags att smälta mer stearin och fylla upp hålet som oftast blivit till när det torkat.

Vänta någon timme till innan ni plockar ur ljuset ur formen.

Lycka till! Och ställ gärna frågor om något är oklart!

//K

Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar