måndag 5 januari 2015

All tid i världen...

...skrev jag att jag skulle ha, till att laga mat och baka av det som fanns hemma, under mina drygt två lediga veckor.
Men det blir ju inte alltid som man tänkt sig...

Jag har varit förkyld och därför inte haft all den där orken som hade behövts.
Dessutom fastnade jag i en bok-serie och har plöjt åtta böcker under dessa dagar.
Jag har haft en bra ledig tid, trots att det inte blev som jag tänkte.
Tid som snart är slut.
Och jag tycker det ska bli skönt att gå tillbaka till vardagsrutinerna igen.

Men hur gick det då med mat och bak?
Jo, ägg slapp jag köpa då jag fått 2x10 från min mors hönsgård.
Och flera utgånget-datum-varor har jag tagit slut på genom att baka.
Ja, även många andra varor har tagit slut, så snart måste jag storhandla.

Häromdagen gjorde jag dadel- och nötbollar på nötter jag fått i födelsedagspresent, hampafrö (som jag hade som mål att göra slut på i december), dadlar, kokosolja, kakao, chiafrön och lite honung.
Rullades i kokos och förvaras i kylen.
Kommer räcka ytterligare några dagar.

Idag bakar jag bröd på valnötter, sesamfrön, linfrön, psylliumfrö, brödkryddor, salt, bakpulver, ägg, kokosmjölk och vatten.
Är ändrat från ett originalrecept.
Hoppas det blir gott!

Har även druckit upp min sista egenkokta glögg.
Kokad på röda vinbär, kryddor, vatten och äppelmust.
Riktigt god, både varm och kall!

Däremot hade jag tänkt prova en del av Olssons universums recept från hennes julkalender, att ha till nyår, men där räckte inte orken till.
Och till en del hade jag ju redan köpt hem ingredienser...
Så kanske provar jag senare, eller så blir det något annat utav dem.

I mellandagarna fick jag ett akut behov av en stor påse godis, trodde väl det skulle skrämma bort förkylningen...?!
Min bror körde mig och vi hjälptes åt att plocka ihop både det ena och det andra.
Chips, lösviktsgodis, fetaost, choklad...
...behöver jag nämna att matbudgeten sprack där och då?? (65:- räckte inte så långt...)
Allt skjöldes ned med öl och cider som brodern köpt på systemet.
Jodå, gott och trevligt hade vi det, i sällskap med ytterligare ett par andra.

För övrigt gick snålmånad december bra, fast något nytt kom inte in på skuldfrikontot då pengarna istället gick till förbättringar på boendet.

1 kommentar:

  1. Haha, känns skönt att höra att det är fler än jag som "släppt ut håret" lite under ledigheten! ;)

    SvaraRadera