tisdag 7 juli 2015

"Choklad är svaret på allt!

Vem bryr sig om vad frågan är?"  ;)

Jag har en syster som till och ifrån tillverkar ganska mycket chokladpraliner hemma i sitt kök.
En gång när det var en från-period så stod chokladen och gick ut i datum.
Hon ville inte göra praliner av den då, men inte heller slänga den.
Gissa på vem som fick rycka ut då - jag!
Och det gjorde jag gladeligen!
Så jag har gått här i några månader och knaprat mörk choklad i tid och otid.

Så har jag en bekant som hade köpt fel vara från en internetbutik.
Det som kom i förpackningen var hela kakaobönor.
Personen i fråga hade lite svårt att göra slut på dessa.
Inspirationen att prova nytt brukar inte vara på topp där.
Så jag fick överta dem.
Och det gjorde jag gladeligen!

Men hela kakaobönor brukar jag inte gå runt och knapra på.
Däremot kan jag tycka det är gott med bitar av kakaobönor att knapra på, så man skulle kunna dela bönorna och knapra.
Men det var ett tunt skal på dessa bönor som var svårt att få bort, inte så gott.
Istället mixade jag dem ganska ordentligt i mixern och har använt i olika bakverk.

Idag blev det en sats glutenfria brownies med mixade kakaobönor och mörk choklad i, tillsammans med kokosmjöl som blivit en hyllvärmare och kokosblomssocker som jag nyligen köpt för halva priset då det var kort datum...
Har även gjort en rejäl sats "icke-vanliga" chokladbollar med kakaobönor, choklad, hasselnötsolja (som vi köpte när syrran var här för hon skulle prova göra något, därefter har den blivit stående...), massa olika fröer (som jag fick då brorsan gjorde sig av med mycket av sina tillhörigheter och stack ut i Europa) och en del andra ingredienser som jag faktiskt köpt själv :)
Så nu är kylen fylld med godsaker och ganska nyttiga och mättande sådana!
Samtidigt som utrensningen av hyllvärmare i skafferiet tagit ett stort steg framåt!

Ett mål jag har i sommar, nu när jag är ensam hemma, är att göra åt mycket av "udda-sakerna" i kyl och skafferi och inte handla hem så mycket förrän det verkligen är tomt!
Det blir till att prova en hel del nya recept! :)

1 kommentar:

  1. Du har en syster som tillverkar chokladpraliner??!
    Jag vet inte hur länge jag följt din blogg men utan att känna till det här med systern. Herregud, hur klarar du det? Jag skulle byta ut MINST ett mål mat per dag mot praliner, året runt. Jag skulle skriva långa önskelistor om vilka praliner jag skulle vilja prova, typ "ett skal av vit choklad med mörk chokladtryffel inuti och en kladdig liten klick champagnemarinerad passionsfrukt i mitten".

    SvaraRadera