lördag 28 november 2015

Snålmånad December!

Bloggaren frivid42 hade en fredagsfundering tidigare i november, som löd "hur lite ska du handla till jul?"

Denna fråga fick mig att minnas att jag körde snålmånad under december förra året.
Och efter lite funderande bestämde jag mig för att köra en "favorit i repris" i år!
Någon som är sugen på att haka på?

Nu närmar sig december med stormsteg och jag förbereder mig för fullt genom att läsa recept, kika i matförråden och fundera.

Först å främst är det det där med julklapp.
Jag kommer köpa en aktivitet för två tillfällen till dottern, till en kostnad av 500:-
Och hon kommer bli överlycklig!!

Om jag kommer ge fler presenter denna månad så blir det egentillverkat, eller om jag hittar bra saker i gömmorna när jag rensar bland mina tillhörigheter.
Har nyligen laddat upp med att gjuta ljus och jag funderar på att koka en liten sats blåbärssylt.
Kanske gör jag en omgång senap.
Och jag har även en del virkat på lager.

Gällande mat så har jag tänkt köpa så lite som möjligt och istället använda det som finns hemma.

Jag har en hel del torrvaror jag vill göra slut på. Bönor och linser, kryddor och teer, popcorn.
Kokosolja. Havredryck.

Jag vill grodda och odla skott, blötlägga och mixa, fixa och dona!
Lära mig nytt och nyttigt.

Aktiviteter jag planerar att ägna mig åt är bland annat läsning (fick leverans av 47 lånade böcker idag - Sagan om Isfolket och har lånat en stor hög med "personlig utveckling böcker" av en annan bekant tidigare), fågelskådning (matar fåglarna precis utanför sovrumsfönstret), hundpromenader, löpning och yoga.
Troligen umgänge med några syskon.
Och med min dotter förstås!

Ja, det blir nog en fin december det här!
Hur ser era planer ut?

6 kommentarer:

  1. Bra idé! Jag funderar på att haka på snålmånaden. Har köpt en hel del nedsatta matvaror och kläder i november, julfestbiljetten är betald redan och på min favoritjulmarknad brukar jag mest köpa honung... Så det kan gå! Har i så fall bara 2 julklappar att köpa. Har kylskåpet fullt med äpplen och funderar på att göra äppelsirap med kanel. Kan bli en trevlig julklapp om det blir gott. Tack för övrigt för en inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar koka tomtegröten på havredryck. Magen packar ihop av vanlig mjölk.

    Snålmånad är det lite för jämnan i mitt hushåll. Det går av bara farten. Jag är oduglig på att göra av med pengar. Det blir liten jul i år. Har undanbett mig julklappar men bjudit in mig till mor på julmat.

    Hoppas du finner din julefrid! Jag är på jakt efter min...

    SvaraRadera
  3. För mig blir det ingen snålmånad i december. Jag tycker mycket om julen och hela december, från den första julpyntningen till godisbak och presentinslagning. Känns viktigt att inte låta utgifterna skena som lätt är hänt så dels ska vi skära lite i matkontot för att väga upp andra kostnader, och annars är det framförhållning och planering som gäller, för att undvika dyra sista-minuten köp. Jag har också lånat några böcker som jag ska avsätta tid till att läsa i december och det ser jag fram emot!

    SvaraRadera
  4. Vi försöker hålla igen ganska mycket även i December men det blir ingen riktig snålmånad. Jag tycker dock att det är supertufft att du kör i december i motvikt mot alla anda, kör så det ryker!!

    SvaraRadera
  5. Jag skrev på Snålcoachens sida att jag ska göra av med 2000 på julen. Maten ligger i vanliga matbudgeten, allt annat finns och vi ska inte på några utsvävande fester vad vi vet. Jag lagar mat som julklappar till några i familjen. Just nu har jag 200 kronor kvar av budgeten. Annars är jag liksom...klar. Känns underligt, december har ju just börjat, ska jag bara kunna ta det lugn och njuta nu hela vägen? Jag älskar julen, verkligen, men har alltid spenderat ganska friskt för jag älskar fina julklappar och allt annat lull man utsätter sig för bara man går in på en butik. Jag tror faktiskt jag ror det här iland. För jag har genomgått en "begärreningsprocess" och det är inte så mycket jag vill ha. Ett par goda flaskor vin kan vara det som "spräcker budgeten" men de kan jag nog trixa in i matbudgeten :-)
    Morsan

    SvaraRadera
  6. Jag har varit med på en snålmånad. September förra året. Det som var väldigt bra med den var att jag blev mer medveten om alla mina inköp. Det blir ingen snålmånad nu för mig men hakar säkert i framtiden.

    Jag är såklart också en decluttrare, något som också gäller mat. Jag har därför aldrig något förråd som jag kan äta upp under en snålmånad. Lite synd just under snålmånaderna:-)

    SvaraRadera