lördag 11 juni 2016

Sötsuget Som Försvann

Som så många andra hamnar jag i sockerträsket i perioder.
När jag ska ta mig därifrån så måste jag först bestämma mig, riktigt ge mig den på att jag ska ta mig upp!

Sen är det till en början en kamp som heter duga, för att hålla sig på rätt sida.
Eller så har jag behövt lägga om kosten och hålla mig strikt till lchf eller paleo, då har sötsuget släppt taget fortare.

Men nu har det hänt!
För två veckor sedan försvann sötsuget helt, utan att jag tagit något beslut eller lagt om kosten.
Jag äter blandat men är inte längre sugen på chips, godis, kakor, juice, bröd mm.
Småätandet är som bortblåst.

Jag har ätit lite chips, bröd och tårta samt druckit läsk och juice någon gång när jag blivit bjuden.
Men det har inte gett "möla-in-effekten" utan jag har tagit lite och så har det varit bra.
Ja, det mesta av det har liksom inte ens smakat vidare gott.

Häftig känsla alltså!
Och varför har detta inträffat?
Som så ofta tror jag det är flera saker som spelar in.
Att jag slutat jobbet är en stor bidragande orsak.
Att få släppa alla irritationsmoment där var en befrielse! Bara lämna allt bakom sig och inte fundera mer på det.

Och så har jag hittat nytt umgänge.
Människor som tar sig tid att umgås.
Som varvar ner. Tar hand om sig.
Som hoppat av ekorrhjulet.
Som insett att njutning inte behöver kosta.
Det ger otroligt mycket att umgås med dessa positiva människor!

Ja, och så rör jag mig mer igen.
Mest för att ta mig mellan olika platser.
30-60 minuter på cykel.
90 minuter promenad.
Flera gånger i veckan.
Ibland ett par gånger samma dag.
Och så 90-120 minuter yoga och avslappning en gång i veckan.
60-90 min kajakpaddling/v.

Till det kommer alla hundpromenader, gräsklippning, lieslåtter och jaa, allt vad man gör av bara farten.

Så, det korta svaret är att jag mår så otroligt bra.
Jag har inget jag vill döva längre.
För det vet jag, jag har varit en "humör-ätare"
Jag har ätit när jag varit deppig, ledsen eller arg.
När jag varit uttråkad har jag ätit.
Och har jag varit glad så har det firats, med att äta.

Så summa summarum,
konditionen blir bättre och bättre, musklerna uthålligare, vikten sjunker och livet blir ännu mer behagligt!

Sköt om er! Må väl! <3 Kram! <3

5 kommentarer:

  1. Det där med att äta är en viktig del av social samvaro, märker jag nu när jag fastar...

    Stress är förödande för hälsan, mycket värre än vi anar. Skönt att du har hittat ett lagom tempo och goda vänner. Glad för din skull!

    SvaraRadera
  2. Härligt att läsa, peppande med någon som lyckats åstadkomma en så pass övergripande förändring.

    SvaraRadera
  3. Så härligt! Låter som att balansen infunnit sig och att det helt naturligt resulterat i mer ork att välja bra val. Jag hoppas på nåt liknande under min semester:)

    SvaraRadera
  4. Tackar för kommentarerna inne på min blogg. Jag har kollat med killarna som driver sidan och tydligen ska det gå att länka om man använder den här RSS länken....om du vill testa. http://www.tradevenue.se/user/2223/blog/rss

    SvaraRadera
  5. PLEASE SMITTA MIG!! Jag är chokladberoende (kan med lätthet stryka allt annat sockrigt och sött ur kosten, dock ej frukt i och för sig) bara jag får min chooooklaaaad.

    Hur som helst fantastiskt härligt när det bara funkar, utan större ansträngning. Det är kanske något med tajmingen? Kände det när jag slutade snusa, att det var något som gjorde att det funkade. Till skillnad mot alla de gånger jag "börjat sluta" och sedan gett upp efter *host* tre timmar....

    SvaraRadera