torsdag 22 december 2016

Ta tillvara

Som ni säkert redan förstått har jag väldigt svårt för att slänga mat.
Är det något djuren kan äta känns det ändå ok, maten är då inte producerad helt i onödan.

För att slippa gråta över spilld mjölk så tog jag med mig en påse utgången mat från ena jobbet idag, då jag rensade kylen inför en veckas stängt.
Ja, bland annat fanns där just mjölk. Och grädde.

Jag blev då sugen på risgrynsgröt, något jag nästan aldrig kokar, och gick inom affären och köpte ett paket grötris.
Så dammade jag av tryckkokaren samt googlade recept.

En halvtimme senare hade jag finfin rykande färsk gröt på tallriken.
Det var första men knappast sista gången jag tryckkokade risgrynsgröten!

Och de kommande dagarna ska här ätas gröt, ris a la Malta (eller ris salta Malta som det gick under hemma hos oss när jag växte upp) och risgrynsplättar!
Ja, Åh, vad jag längtar efter dessa plättar!

Sylt har jag ingen hemma men tänker att det passar sig att koka sylt på plommonen jag fick häromsistens från ett annat jobb.
Blir en billig jul i år med!

1 kommentar: