onsdag 15 februari 2012

Klädvård

Ja, omvårdnaden fortsätter.
Just nu ligger mina träningskläder i tvättmaskinen.
Jag kör dem på sköljningsprogram och med lite ättika istället för tvättmedel.
De blir mycket fräschare så här än om jag kör långt program och med tvättmedel.
Syntetmaterial har en förmåga att hålla kvar dålig lukt,
därför använder jag ättikan.
Och när det bara är svett så tycker jag det räcker med kort sköljningsprogram.
Bara slöseri med vatten, el och naturen att köra långt tvättprogram!
Hur gör ni? Tips och idéer mottages tacksamt!
Kanske ni vet någon bra bok eller sida på nätet med bra tips?
Vore inte dumt med lite inspiration!

Jag har även lagt ett par urväxta fotbollsskor i ättiksvatten.
För att få bort den dåliga lukten.
Sedan, när de är torra och fräscha igen ska de lämnas tillbaka till ägaren.
Skönt att slippa köpa allt när barnet växer!
Just nu lånar vi fotbollsskor från annat håll :)
Finns alltid någon som har rätt storlek och kan tänka sig låna ut!
Miljövänligt och ekonomiskt!
Eller, inte riktigt så, nu till innomhussäsongen köpte jag gympaskor som jag tänkte hon kan ha ute som vanlig sko sedan, då det krävs grässko till fotbollen, och det är grässkorna som är lånade!

Att tänka på när man använder ättika är att det inte är bra om det blir stående ättika i rören, framförallt om man har gamla rör. Ättikan är nämligen så skarpt att det kan fräta hål på rören.
Men när man blandar ut det såhär med ganska mycket vatten så är det nog ingen fara,
fast det är ju bra att veta om riskerna!

//K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar