lördag 12 september 2015

Det rullar på!

Såhär i SuperSpar-tider så har jag riktigt kommit igång att baka.
Häromdagen blev det en blåbärspaj och idag har jag bakat glutenfria pizzabullar.

I kategorin torrvaror/ bak har det tagit hårt på utgångna varor, vilket varit meningen.
Jag har även gjort åt en del kryddor och salt som jag vill minska antalet burkar utav (har bland annat fått en del vilket gjort att jag har dubbletter eller snarlikt).
Sämre har det gått med bönor/linser/kikärtor. I skrivande stund har jag inte gjort en enda maträtt med detta under september.

Något annat som flyter på bra nu är utrensningen av prylar och att få ordentlig ordning på det vi ska ha kvar.
På den fronten gör jag något varje dag.
Är med i en utrensningsutmaning på Facebook där vi peppar varandra att ta tag i våra (röriga) hem.
Jag har satt som mål att rensa ut minst 5 saker/dag i 4 veckor.
(har blivit 10 ut flera dagar)
Och för att hitta dessa saker jag vill rensa ut, så har jag behövt få ordning på det vi ska spara.
Så utmaningen ger dubbel verkan!

Imorgon har det gått tre veckor av dessa fyra, och jag lovar, det märks skillnad!!

Och så ska det utrensade forslas bort från hemmet på bästa sätt.
För mig är soptunnan sista utväg!
Så istället sorterar jag upp i olika kassar och lämnar in där det passar.
Min bror som skaffat sig dubbelt boende har till exempel fått saker han har nytta av.

Igår jobbade jag på annan ort och där har de en secondhand-butik så jag passade på att lämna in en kasse där.
Medan jag stod och väntade hittade jag en "höst"klänning i bomull som jag föll för, samt en tunn långärmad tröja i merinoull.
De blev mina för totalt femtioåtta kronor.
Och ja, detta är kläder jag behöver - även om det inte är akut än, men får ju passa på när jag hittar rätt kläder, begagnat och till bra pris!

På hemvägen lämnade jag även in en kasse prylar och plastpåsar på ett loppis.
Men inte heller där kom jag ut tomhänt...
Fann tre fina plåtburkar som jag fick eftersom jag lämnar in så mycket saker där.

Idag lämnade jag ett par kassar barnkläder och en del andra saker till en grannfamilj.
Det blev fika och prat i några timmar och sen avslutade vi med en hundpromenad, mamman å ja (och tre hundar).
Så, utrensningen är trevlig på flera vis!

2 kommentarer:

  1. Du är redig, du! Givandets glädje kan ge bättre hälsa:
    http://nypost.com/2015/09/03/people-who-donate-to-charity-are-much-happier-and-healthier/

    Själv har jag slöat i fåtöljen hela veckan med en virusinfektion i kroppen. Har väl inte gett bort tillräckligt mycket. ;)

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken fart det är på dig! Det där med rensande går i vågor för mig. Just nu inte så mycket på den fronten, men det är alltid inspirerande attt läsa om andra som rensar. Kanske kan det ändå bli lite utrensning bland mina kryddor...

    SvaraRadera