fredag 4 september 2015

SuperSparSeptember 2015

Så var det dags för årets upplaga av SuperSparSeptember, som bloggaren Frivid42 håller i.
Jag tänkte först att jag inte skulle deltaga.
Nog för att jag har tänkt dra åt kostnaderna jämfört med sommaren,
men denna månaden ska jämföras med en vanlig september.
Och en vanlig september är för mig ganska återhållsam nuförtiden.

Men, så ändrade jag mig.
Det är ju aldrig fel att bli peppad att ta extra tag!
Så, jag gjorde upp en lista på vad jag ska företa mig under denna månad,
och den ser ut som följer:

- Bli bättre på att använda bönor och linser i maten.
- Plocka svamp och äta direkt eller torka.
- Plocka lingon och koka sylt och/eller torka.
- Äta av trädgårdens frukter och ev. ordna med förvaring inför vintern.
- Torka kryddor och göra blandningar med torkad svamp och salt.
- Baka bröd (och kakor?)
- Dricka mer te, blåbär- och nyponsoppa (ej från färdigblandade pulver)
- Plocka nypon och förädla på något vis.
- Tillverka senap (att ge som present).
- Använda så mycket som möjligt från förråden, både gällande mat och byggprojekt.
- Handarbeta ihop saker att kunna sälja i framtiden, utav material som finns hemma.
- Läsa en bok om pengar, som dök upp i mitt liv (inte pengarna, utan boken!)

Ja, som ni ser så har jag en del roliga projekt framför mig!
Och vad börjar jag med då?
Jo, både jag och dottern lägger oss sjuka...!
Jag blev dunderförkyld och hon la sig i magsjuka.
Det medförde att hon ville ha proviva och juice att dricka, när hon kommit så långt.
Och jag gick på choklad och chips-dieten...
...jupp, blir så galet sugen på det när jag blir jätteförkyld och orkeslös.
Allt sköljdes ned med mycket vatten och nån liter loka crush.
När vi väl var matsugna fanns ingen ork att varken köpa hem råvaror som föll oss i smaken eller att laga något, så det blev att vi fick levererat en pizza.
Ja, så brände vi ca 400:- på bara de första dagarna i september!
Så, nu blir det till att vara extra extra återhållsam resten av månaden!!

I slutet på september ska jag ha en veckas semester och åka iväg på en "mottagaren-betalar-resa"
Ska sitta barnvakt och troligen hjälpa till i trädgården om vädret tillåter.
Exakt hur många dagar jag blir borta är inte bestämt, men det brukar vara så trevligt att jag gärna stannar lite extra.
Och ekonomiskt är det att vara där semestern ut, då det bjuds god mat i överflöd! ;)

Nu är jag i alla fall åter på benen och matlusten är på topp,
så jag ska ta och laga mig något gott ikväll, av det som finns hemma i gömmorna!
Och, fortsättning följer! :)

1 kommentar:

  1. Jag vill också sänka min matkostnad. Bra tips ovan. I sommar började jag koka lingonsylt av frysta lingon och det blir lite billigare än att köpa färdigt plus att man slipper konserveringsmedel. Jag skulle gärna vilja plocka egna lingon också. Kanske nästa helg...

    SvaraRadera