söndag 13 december 2015

Julklapp och julfest

I år fick jag en matkorg i julklapp av företaget jag jobbar på.
Den satt finfint, då jag brukar ha en liten julfest för dottern innan hon åker på jullov hos sin far.
Idag gick vår lilla tillställning av stapeln.

Vi blev tio personer.
På tjugo kvadrat.
Jag fick plocka undan och flytta om en del före, för att få sitt- och bords-plats till alla.

Jag bjöd främst på det matkorgen innehöll, så jag behövde inte köpa till så mycket själv.
Kan välan inte bli bättre, när jag satsat på snålmånad och allt?!!
Och så slapp jag att få någon överflödig pryl i julklapp, det är jag tacksam för!

Det blev gott och trivsamt.
Och sedan alla gått har jag njutit av vårt nystädade hem.
Läst. Diskat. Umgåtts med dottern.
Fikat på resterna.

Och ytterligare av resterna tar jag med till jobbet imorgon och bjuder en kollega på lunch!

Så fick dottern sin julklapp av mig ikväll.
Hon blev jätteglad och förväntansfull.
En aktivitet för två tillfällen och hon undrade om vi hinner boka in första tillfället redan i år, men det blir lite tight...!

Och jag fick ett par presenter av gästerna.
Bland annat läppcerat och deo, som min syster gjort själv.
Sååå mycket bättre än en blomma!

Har blivit anti blommor...
Mest bara onödig miljöförstöring att driva upp krukväxter och snittblommor.
"Slit å släng"
(om man inte tar skott från egna förstås!)
Inte har jag plats för dem heller.

Så, nu har jag firat min jul.
Nu ska jag jobba en vecka till.
Sedan åker dottern iväg endera dagen.
Och jag har ett par lediga veckor framför mig i lugn och ro.
Inga krav. Inga måsten. Ingen jäkt.
Lugnaste tiden på året för mig.
Harmoni!

3 kommentarer:

  1. Vi har en del släktbesök att stå i och jag ska köpa en julklapp till sambon, men i stort så delar vi din uppfattning. Julen blir lugn och trevlig.

    Eventuellt passar vi på att njuta av någon gratis julgrej som julotta eller så.

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt inlägg, det lät så skönt och vilken bingovinst med matkorgen! Jag brukar få till det lite "mycket" runt mig före jul. I år helt tvärtom, alla julklappar är klara, jag överskred min budget med 350 kronor. Ursprungsidén var att ro hem det på 2000 men jag är grymt nöjd ändå. Det är gott och väl pengar kvar på matkontot för de sista matinköpen före jul, samma på bensinkontot. Det ser ut som att jag får till årets bästa sparmånad i just december och jag är SÅ lugn och avslappnad. Jag njuter i fulla drag av allt jag inte har att göra ;-)

    Morsan

    SvaraRadera
  3. Så gott att hitta ett hörn i världen där människor har det bra. Kanske just för att man inte har för mycket? Vi äter gott och kommer att tända några fler ljus än annars men i övrigt har vi en vanlig helg om två veckor.

    SvaraRadera