fredag 15 januari 2016

Ojojoj!

Utan att förvarna varken mig själv eller er läsare, så gick jag och tog mig en hel månads bloggsemester!
Jag har under denna tid varit helt otroligt seg på att öppna datorn...
...och tyvärr var det så illa så jag till och med glömde att betala ett par räkningar i tid.
På den ena har jag fått påminnelseavgift på 60:-
Känns surt!
Liksom, Tänk! vad jag kunde gjort med de pengarna istället!
Men men, även solen har fläckar!
Så, jag får väl stå ut med att jag gör ett å annat fel ibland jag med.

Annars har det gått riktigt bra.
Någon dag före jul där, så blev jag bjuden på litet julbord hos en närstående familj.
Samma dag hade jag fått en julblomma från en kund på jobbet.
En blomma som jag verkligen inte hade plats för här i röran,
så den gav jag vidare till familjen, tillsammans med ett egentillverkat ljus.

Fick även ett par chokladkartonger från olika kunder.
Men de åt vi upp här hemma.
Hade och bjöd på när vi hade besök.

Och på juldagen var jag bortbjuden på fest.
Åkte dit tidigare, hade med glöggkryddor och kokade blåbärsglögg.
Lite sådär som "gå bort present" fast jag gjorde det på plats, samt att jag fick med resterna hem.
Jag fick även med mig en hel laxsida som var kallrökt.
Den var egentligen en gåva till värden, från en annan gäst.
Men värden gillar inte kallrökt lax, så då blev jag tillfrågad istället.
Och jag tackade ja.

Så medans mitt kylskåp ekade tomt där i slutet av december, satt jag hemma och åt rökt lax på längden och tvären...
(och fatta hur mycket en hel laxsida räcker till...! hur länge står den sig egentligen?)
Och sedan fick den bli en ingrediens i förrätten till nyårsmiddagen.
Var bortbjuden då med och jag höll i förrätten.
Blev gott och trevligt!
Och billigt!

Men totalt blev december-maten dyrare än jag tänkt mig, men ändå en bit under vanlig budget.
Ja, vanlig budget skriver jag, för jag hade ju snålmånad i december.
(hade tänkt följa upp varje vecka, men så blev det visst inte...)
Det var ett par tillfällen, strax innan dottern åkte iväg på jullov, som kostade extra.
En gång var det svårt att planera pga ingen erfarenhet av sådan aktivitet det handlade om, så det blev dyr äta-ute-mat. Men gott och trevligt var det!
Och en annan gång var det bara dålig planering från min sida, eller snarare brist på lust att planera.
Så det drog iväg lite och maten hamnade på en kostnad av 1800,- (vanlig budget 2500,-)

Jag gjorde åt många utgångna varor och "udda-varor" som jag hade i gömmorna och det känns väldigt bra, att ha rensat lite extra i skåpen!
Julklappen som dottern fick kommer inte betalas förrän hon nyttjar den aktiviteten, så den kostnaden kommer nog i januari-februari nån gång. (2*250,-)
Däremot passade jag på att köpa ordentligt med djurmat, när jag hade tillgång till bil och ändå var i krokarna, för 700,- (lär räcka ett bra tag frampå)
Och räkningarna och abonnemang denna månaden gick på knappa tusenlappen.

Så det som gick ut från mitt konto under månaden var 3500,-
Och tack vare låga utgifter och bonusutbetalning från jobbet så kunde jag sätta undan 10,000 till buffert och 2,000 till "2018-resan" och ändå ha pengar kvar på kontot så jag klarade mig gott och väl fram till löning (idag).

Ja, nu är jag ju lite sent ute, men hur gick det för er andra som hade snålmånad under december?

4 kommentarer:

  1. Hej och gott nytt!

    Jag har tittat in titt som tätt. Eftersom jag alltid bara läst din blogg och först kommenterade förra inlägget kändes det knasigt att efterlysa dig ;-)
    Det har varit en väldigt lugn och skön helg, sparkar igång januari med att spara, ordna gemensam matsumma på ICA-kortet eftersom jag så gärna är den som handlar, nu blir det rättvist med pengarna alltid. December gick bra, inga kostnader som löpte amok, åtminstone inte julrelaterade utgifter.
    Morsan

    SvaraRadera
  2. Välkommen tillbaka!
    Du har varit saknad, nästan efterlyst.

    Men nu kan Fattigbonddräng känna sig trygg, när det kan konstateras att du håller stilen även om det inte skrivs om det.

    Jag får nog läsa igenom om ditt boende, för skall bo i en 19 kvadratmeter "stor" stuga i veckorna. Som en container ungefär!! Så lite tips kan vara behövligt.

    SvaraRadera
  3. Du har varit saknad välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
  4. Välkommen tillbaka! Min snålmånad i december förvandlades till snålmånad i januari... :) En intressant reflektion: När jag inte har snålmånad har jag absolut inget köpsug men så fort jag startade nu i januari hittar jag bra-ha-saker överallt. Hjälp! Bra övning i självbehärskning med andra ord...

    SvaraRadera