söndag 24 januari 2016

Inomhusvärme del 2

Jag lovade att dela med mig av fler värme-tips.
Vissa är självklara för en del människor, medans det för andra kan vara små enkla förändringar som man bara inte har tänkt på.
Och så har vi ju alla olika förutsättningar.
Något som funkar finfint i mitt hem, fungerar kanske inte alls hemma hos dig och vise versa!
Och många av dessa tips är till för att man ska kunna ha en lite lägre inomhustemperatur och ändå känna att det är bekvämt.

En sak som är viktig, oavsett värmekälla, är att värmen har chans att röra sig i bostaden.
Själv har jag främst kaminen som värmekälla och det blir väldigt varmt precis runt kaminen och så stiger värmen upp till taket - så på vårt lilla "förråds"loft blir det varmt och gott
(har tanke på att bygga ut loftet lite så det även kan bli en sovplats där - då blir det väl dit vi flyr kosan kalla vintrar i framtiden),
medans det i sovrummet blir väl kallt när det är som kallast ute.

För att råda bot på detta problem så har vi kört en el-fläkt som stått riktad mot kaminen så den varma luften styrts mot öppningen till sovrummet.
Men nu har jag både tröttnat på förlängningskabel över köksgolvet och det eviga durandet.
Så jag har i dagarna införskaffat en fläkt som ställs direkt på kaminen och drivs av värme-möter-kyla (ingen el och sladdar här inte!).
Den kostade en slant, som inte sparas in i en handvändning på minskad elkonsumtion.
Men SÅ nöjd jag är med bortforslandet av el-fläkt med kabel (används på toa istället och inte alls lika ofta), detta nya, ganska tysta surrande och att det blir varmare i hela köket och sovrummet får sig också några extragrader!
Så nöjd, att jag tycker fläkten var värd de där kronorna!

Har man element ska inte stora möbler stå och "täcka" elementen, så inte värmen kommer fram dit man vill ha det varmt.
Man vill ju att värmen ska gå UT i rummet, och inte upp till taket med en gång.
Har man exempelvis en soffa stående framför ett element och den inte kan placeras någon annanstans i rummet, så är det bra att i alla fall lämna större plats mellan soffa och element, så luften/värmen kan röra sig bättre där bakom.

Det kan vara fint att ha lite värme på i källaren om man har en sådan - då mår källaren oftast bättre och värmen stiger uppåt i huset.
Men allt beror naturligtvis på hus och förutsättningar...

En del har ju golvvärme och det är säkert skönt, och där börjar då värmen vid golven och stiger uppåt. (sen vet jag att man kan ha takvärme, men se det har jag inte riktigt förstått mig på - så berätta gärna för mig och ni sitter inne med den kunskapen!)
Men annars är det inte dumt att använda sig av mattor, raggsockar och inneskor.
Mattorna är bra att placera på strategiska ställen, som där man sitter eller står still och har sina fötter i kontakt med golvet en längre stund.
Och vid sängen är det alltid skönt med en matta att sätta fötterna på!
Mattor av bomull eller ull är att föredra, framför plastmattor som inte ger samma värme.

Vid mitt köksbord passar det sig inte riktigt med matta så som vi har det nu.
Men istället funderar jag på att sy "fotkuddar"
Alltså, kuddar som är lätta att placera där man vill ha fötterna på golvet.
Nog vore det lätt att lägga ner "prydnads"kuddarna från soffan, men ja ni förstår nog, golv, hundar, matbord... ja, känns fräschare med GOLVkuddar! :)
Och kuddarna i soffan är inga prydnads-kuddar, utan göra-det-skönt-för-sig-kuddar!
Ja, de ger värme med, då man ha en kudde mellan sig och soffan/väggen (som är en yttervägg och kallare...)

Raggsockar och/eller inneskor ja.
Det är toppen att ha ett gäng, i olika storlek, i en korg eller påse i hallen, där även besökare kan låna lite extra värme.
Att ha någon extra kofta hängandes är inte heller dumt, om någon vän är frusen av sig när de är på besök.
Det är bara bra om denna extrakofta är ganska stor, så den "passar alla"
Eller sån där pläd som blir som en poncho, typ.
Ja, filtar är också ett "måste".
(men spring inte iväg och shoppa loss nu för att jag "gav er ett behov" , nädå, "man tager vad man haver" duger gott! Gå annars till loppis/secondhand!)
Även om man "snålar" med värmen så vill man ju att det ska vara bekvämt för vännerna att komma på besök!
Och att bjuda på varmt att dricka är också bra!
Annars, om man vet att man har besök att vänta, är det inte dumt att passa på att tända levande ljus och laga mat i god tid före, för då har man hunnit få upp värmen något.

Ja, att bjuda hem folk kalla dagar är inte dumt, för människor ger en hel del värme ifrån sig!
Fast att öppna och stänga ytterdörren kan ge lika mycket bortfall (beroende på hur länge de stannar förstås!)...
Så, att ha en "sluss" in i bostaden är bra.
Kanske har man så man kan stänga en dörr mellan farstu och hall? - så inte så mycket kall luft kommer in i bostaden och inte för mycket av den varma luften går ut när ytterdörren är öppen.
Eller att man hänger upp ett draperi på något bra vis?

Vi har ylleskynken för både dörr och fönster nu på vintern.
Riktigt kalla dagar hänger skynket för dörren hela dygnet, medan vi gärna släpper in dagsljuset i köksfönstret och då bara har skynket för där från skymning till gryning, eller när vi inte är hemma.
I sovrummet hänger ofta skynket för hela dagen, då vi mest vistas där under dygnets mörka timmar.

Ja, vad gör vi mer då, för att inte slösa allt för mycket på värmen här hemma?
Jo, när vi inte kunnat vara hemma och elda och vet att vi vill ha varmt i sovrummet när vi kommer hem på kvällen, då sätter vi gärna igång en fläkt på timer där.
Då har vi inte behövt värma hela dagen, men har det ändå lite skönare när vi kommer hem.
Alltså, det är bara att planera när man vill ha det varmare och inte!

Har ni fler värme-tips att komma med?
Och andra infallsvinklar kanske?
Berätta gärna!

5 kommentarer:

  1. Jag läser dom här inläggen med ett leende, vi är på väg mot samma verklighet inom inte allt för fjärran tid.

    Vi har bott mycket i husvagn under vintern. I svensk fjällen där det är jävligt kallt. När man campar så är det naturligt att anpassa vilka ytor man använder beroende på temperatur. Lite mer "go with the flow". Är det minus 20 så sitter man inte i förtältet liksom. :)

    SvaraRadera
  2. Jag bor ju i höghus och "behöver" inte spara på värme. Men jag brukar ändå inte ha elementen på annat än när det är svinkallt. För blommornas skull. De gillar inte den torra vintervärmen i hyreshus.

    Jag använder alltid pläd (den jag har nu har jag hittat ute...). Och en s k one-piece (överdimensionerad overall). Den kan jag dra över t ex nattlinnet när jag stiger upp på morgonen.

    Duntäcke värmer gott så jag kan ha det svalt i rummet på natten.

    Varma hälsningar!

    SvaraRadera
  3. jag har samma problem med kaminen att värmen stannar i matsalen. En fläkt har jag tänkt på men de var svindyra och just nu klarar inte vår ekonomi det. Men funderade på att riva ner en del av väggen mellan vardagsrum och matsal...hmmm mycket att tänka!

    SvaraRadera
  4. Måste kommentera igen. Får så mycket inspiration! Nu börjar hjärnan gå på högvarv igen. Hallen är vårt kallaste rum. Jag kanske borde bygga in farstun...och jag ska definitivt lägga "varma" gardiner eller skynken för fönstren. Har tjocka sammetsgardiner i vardagsrummet, och när jag drar för dessa blir det mycket varmare i rummet....jag har min poncho nuförtiden och den är sååå skön. Funderar på att sy vissa fleecefiltar till olika ponchon...

    SvaraRadera
  5. Värmeflaskor i sängen! Behöver inte var fancy, räcker fint med vanlig petflaska fylld med varmt vatten. Hjälper även bra mot mensvärk.
    En grej min mamma brukar göra är att sy korvformade kuddar, fylla med ris och lägga i fönstren. De håller en del av kylan ute.

    SvaraRadera