söndag 4 oktober 2015

SuperSpar-Listan

Igår glömde jag att ta upp hur jag lyckats med det jag företagit mig att göra under september för att lyckas spara så mycket som möjligt.

- Bli bättre på att använda bönor och linser i maten.
Kokade en linssoppa som blev till tre måltider.
Till andra måltiden tillsatte jag grädde, så det blev en "ny" maträtt.
- Plocka svamp och äta direkt eller torka.
Blev ingen svamp plockad denna månad.
- Plocka lingon och koka sylt och/eller torka.
Inte heller några lingon plockade. Helgerna rann iväg på andra aktiviteter.
- Äta av trädgårdens frukter och ev. ordna med förvaring inför vintern.
Vi åt en hel del frukt från våra träd. Vi gav bort en del och fick ibland något annat tillbaka (god äpplekaka till exempel). Resten av fallfrukten åt våra djur.
Någon vinterförvaring har inte ordnats med, men än är det inte för sent. Vinterfrukten har börjat mogna nu.
- Torka kryddor och göra blandningar med torkad svamp och salt.
Kryddor har vi torkat, men inte gjort några blandningar än.
- Baka bröd (och kakor?)
Bakade en hel del i början av månaden. Gjorde slut på en hel del utgångna varor.
- Dricka mer te, blåbär- och nyponsoppa (ej från färdigblandade pulver)
Drack bara ytterst mer av teerna, men torkade hallonblad och äppelskal ha ha till te i höst/vinter.
Blåbärspulvret strödde jag på havregrynsgröten. Blev ingen soppa.
- Plocka nypon och förädla på något vis.
Här kammades det hem noll. Men kanske är de fina fortfarande?

- Tillverka senap (att ge som present).
Inte heller detta har blivit gjort, men mottagaren fyller inte år förrän i november, så jag har tid på mig.
Fast insåg igår att om jag haft den färdig så kunde jag ha plockat ihop en korg med hemtillverkat och ge bort i 40-års-present (till en jag vet uppskattar sånt!) istället för att lägga pengar på en annan present som det skramlades till.
Jag kunde ha sparat FEMHUNDRA på detta - ajaj, gör liiite ont i spartarmen, även fast jag tycker det var en bra present vi gav bort med, en upplevelse som mottagaren blev väldigt glad för! - den presenten hade hon i och för sig fått oavsett om jag varit med och lagt eller inte.
Bättre planering i framtiden, tack! (det var en överraskningsfest som det blev planerat att åka på ganska snart inpå)

- Använda så mycket som möjligt från förråden, både gällande mat och byggprojekt.
På denna fronten gick det riktigt bra.
- Handarbeta ihop saker att kunna sälja i framtiden, utav material som finns hemma.
Fick sålt en del egentillverkat, det mesta hade jag färdigt i gömmorna sedan tidigare.
- Läsa en bok om pengar, som dök upp i mitt liv (inte pengarna, utan boken!)
Har börjat läsa boken, men verkligen bara börjat! :)

Så, nu fortsätter jag på samma spår/med samma lista i oktober! 

3 kommentarer:

  1. Försökte plocka nypon en gång men det var mask i vart enda. Så det var bortkastad möda. Så nyfiken på vad det är du tillverkar, men det kanske du inte vill avslöja?

    SvaraRadera
  2. Din första punkt med bönor och linser är något jag också borde testa. Jag har själv drivit något slags ostrukturerat miniprojekt de senaste veckorna som går ut på att handla mer sällan. Det har hittills inte resulterat i större inköp per gång utan snarare mer välplanerade kassar och lägre kostnader. Kanske något att dokumentera bättre och göra permanent.

    SvaraRadera
  3. Är också nyfiken handarbetet! I övrigt instämmer jag med bönor och linser - jag gjorde två storkok på denna huvudingrediens och det räcker ju löjligt länge!

    SvaraRadera