söndag 4 september 2016

Hur tänker jag?

Först vill jag tacka så mycket för kommentarerna som trillar in här nu och då!
Visst hade det varit trevligt om jag varit bättre på att svara på dem med, men där är jag inte nu.
Får jobba på det!
Så här kommer ett svar, som även svävar ut, men i alla fall inom samma ämne.

I en kommentar häromdagen fick jag frågan om hur jag resonerar kring att ta av lagret när det är snålmånad, då ju även det från lagret är en kostnad.

Någon gång har jag räknat på mer exakta kostnaden av vad jag gjort åt, alltså totalen av vad jag tagit från mina gömmor och det som förbrukas av nyinköpen.
Delvis för att ta reda på vad olika måltider kostar men också för att se verkliga månadskostnaden.

Andra gånger har jag bara räknat på månadens inköp, men då ska inte månaderna före eller efter överstiga budget för att finansiera snålmånaden.
Blir ju liksom inget extra sparat om jag före snålmånaden bunkrat för att leva "billigt" kommande månad, eller om jag så totalt tömmer förråden att jag måste ta igen det månaden efter genom att överskrida budget med det jag "sparat" under snålmånaden.
Ja, ni är med va?

Jag tänker att visst gör jag åt en del från lagret, men jag köper även hem sådant som blir över och hamnar i lager.

Exempel:
Något jag nämnde i det inlägget var hundmaten som redan finns tillräckligt hemma för ett tag framåt.
Nu i början av veckan blev det till att köpa hem en säck tillväxtfoder till ankungarna. Den säcken kommer troligen räcka längre än september och jämnar nog ut sig med hundmaten.
Fast jag är lite nyfiken på vad djuren kostar oss mer exakt, så jag är inne på att räkna på det lite extra nu och gärna ha koll ett år framåt.

Tillbaka till vår mat.
Under mina snålmånader brukar jag försöka göra åt sådant som av en eller annan anledning blivit hyllvärmare.
Och ni som följt mig ett tag minns kanske att jag tjatar om linser och bönor?!
De flesta är paket jag fått, så de är ingen kostnad, mer än på det viset att de står och tar upp plats.

Så snålmånaderna är toppen till att få omsättning på alla varor.
Nya recept provas och jag har hittat några riktigt goda maträtter, men ändå är jag dålig på att göra dem igen och igen.
En sak till att jobba på för att förbättra!
(ska genast blötlägga några, hmmm, om det blir linser eller mungbönor)

För att inte bara ta av lagret, utan verkligen få ner matkostnaderna under snålmånaderna så utmanar jag mig att använda mer från trädgården och naturen - lär mig något nytt varje gång!
Och så satsar jag på annat som är gratis - utan att för den skull vara sniken och roffa åt mig på ett ohövligt sätt eller bara låtas bli bjuden utan att bjuda igen.
Sånt finns inte på kartan!

Men om jag bjuder på brödet som dök upp gratis idag, knäckebrödet jag fick i överflöd för nån månad sedan, skålen med plommon jag fick från grannen igår, tillsammans med min hemkokta mirabellmarmelad, egenpressad äppelmust och några skivor extrapris-ost från förra månaden så skäms jag inte en sekund fastän det inte kostat mig många kronor!

1 kommentar:

  1. En del av vitsen med snålmånad ser jag i att ta av sådant som blivit stående av någon anledning. Använda upp slattar, få lite rotation i skåpen så att inget står och blir gammalt å trist. Samma sak med hudvård, rengöringsprodukter osv, använda upp sådant som finns och komma ifatt UTAN att för den delen tokbunkrat i förväg eller ha ebb efteråt. Jag vill kombinera små inköp med att äta ur skåp. Det som gör september så fantastiskt till detta är ju all skörd, allt från rotsaker och potatis till bär, frukt, svamp osv. För jägare (och köttätare)tar ju säsongerna fart nu med.

    Trots att jag kör snålt ett tag nu, när det finns så mycket billigt och gratis så köpte jag exempelvis rätt många kilo köttfärs med kort datum härom dagen. Min sambo är inte vegetarian så vi packade om i mindre förpackningar och frös in ett antal kilo och gjorde storkok på ett par. Det hade känts fånigt att INTE utnyttja detta köptillfälle (priset var under 1/3 av vad denna färs brukar kosta) bara för att jag tänkt göra av med lite pengar å vara lite snål.

    Det där med snålmånad förresten. Vid några tillfällen har vi haft det och ställt till med frysrensning samtidigt å jag tror aldrig vi ätit så "lyxigt" varenda dag som då. Det har varit kantareller å annan svamp, varma grönsaker från våra föräldrars trädgårdar, frukt, bär, hemmagjord gelé, sylt, chutney, mustiga grytor, hembakat bröd och andra bakverk, viltkött till sambon (hans far, bror och svåger jagar) å allt omsorgsfullt, planerat och supergott. Att leva snålt får för mej aldrig innebära att vi sitter och snålar på maten och inte äter bra eller gott. Billiga råvaror i säsong, titta efter vettiga erbjudanden på sådant vi brukar köpa, göra storkok, långlagat osv från grunden å så mantrat bönor ärtor linser . Sambon är inte tokförtjust i baljväxter men i chili äter han det. Jag äter massor av bönor etc.

    SvaraRadera