onsdag 11 januari 2012

Rengörning av Vattenkokare

Ja, då har det startats ännu en blogg.
Denna har som syfte att inspirera och dela kunskap om hur vi kan leva miljövänligare.
Alltså, jag hoppas att jag ska kunna inspirera och dela med mig av min kunskap, men även att ni som läser ska inspirera mig, ge nya infallsvinklar och dela med er av er kunskap!

Man har ett mål, men vägen dit förändras ofta vartefter man får mer kunskap om saker och ting!
Ja, då är det väl lika bra att ta tjuren vid hornen och börja jobba!
Min första punkt blir att rengöra våra olika apparater vi har hemma,
så de blir rena och mer effektiva!
Först ut blir VATTENKOKAREN!

Jag tog 1 dl ättika (24%) och 6 dl vatten (det blir då 3% , så har du matättika hemma, så borde det ju funka lika bra!) och kokade upp tillsammans i vattenkokaren, lät det stå i 15 minuter och kokade därefter upp igen.
Detta funkar toppen om du har värmeslingorna i botten på kärlet.
Men jag upptäckte att det inte funkar lika bra om värmeslingan även går upp i kannan, vilket det gör på våran.
Så jag kör ytterligare en gång, med helt fylld kanna, för att få bort kalkavlagringarna på hela röret!
Sedan får man koka ur kannan 3-4 gånger med bara vatten, innan man börjar använda den som vanligt igen.
(och för att inte slösa i onödan på vatten och uppvärming så varför inte passa på att använda vattnet som städvatten?!)
Nu är vår kokare ren och vi kommer få vattnet varmt snabbare i fortsättningen och det går inte åt lika mycket energi! Bra va?!  :)

Och ett tips för att få längre hållbarhet på sin vattenkokare:
Låt inte vatten ständigt stå i kannan, utan töm ur den och låt den stå med öppet lock och lufttorka!
Näst på tur står diskmaskinen och tvättmaskinen!
//K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar