onsdag 9 april 2014

Bostad

Hos Lyckliga Fiskarn hittade jag en bra benämning på min bostad, nämligen Mikroboende.
Vi, jag och min dotter bor alltså i en liten stuga på ca 20 kvm.

Här har vi renoverat lite vartefter tid, pengar och bra idéer dykt upp (ibland har det klaffat med allt samtidigt, det är då det känns bäst!)
Stugan är nu fullt bebolig men jag kommer lägga ca 20,000:- i år för att förbättra så att livet här blir smidigare och bekvämare.

I stugan finns sovrum, kök och toa.
"Vi har tre rum" som dottern sa i början :-)
El finns indraget, men inte vatten och avlopp.
Toaletten är en förbränningstoalett.
Värme - kamin och el.
Köket är som ett vanligt kök fast betydligt mindre, och utan vatten då...

Sovrum delar jag och dottern i dagsläget och än så länge fungerar det så bra att vi inte vill ha det på något annat vis.
Men en dag lär det bli ändring på det, så jag smider på nya planer inför tonåren.

När man bor såhär litet måste man ha färre saker än genomsnittet.
Och vår utrensning pågår fortfarande.
Det fungerar väldigt dåligt att dra hem nytt hela tiden så det är tur att shopping inte är något stort intresse hos oss.

Möbler har jag ärvt, letat efter på loppisar och i antikaffärer, för att finna små/mindre och funktionella pjäser och nu har det mesta fallit på plats så i framtiden kommer kategori inredning vara i det närmaste noll.

När jag har betalt av boendet och äger det själv (inom 1-2 år) så kommer jag inte ha mycket i boendekostnad.

Jag får ofta frågan hur vi klarar oss utan dusch, men det är faktiskt inte det svåra i att inte ha vatten. För dusch får man tillgång till på skolan/jobbet, gymmet och badhuset.
Men vart hittar man en tvättstuga dit vem som helst kan gå?

7 kommentarer:

  1. Otroligt häftigt boende.. Helt tvärtom mot "dagens tänk"
    Lycka till med letandet av tvättstuga...
    /Aktienybörjaren

    SvaraRadera
  2. Håller med Linus. Riktigt häftigt att du bor med din dotter i en 20 kvm stuga utan vatten. Det låter mysigt!

    Det kanske går att hyra in sig i tvättstugan hos någon brf/hyresfastighet i närheten?

    SvaraRadera
  3. Mysigt det låter. Min man tycker vi bor litet, 100 kvm på fyra personer och diverse husdjur, just nu bara en katt ju. Jag tycker det är lagom och älskar vårt hyrda hus på landet med skogstomt! Hoppas ni hittar en tvättstuga som inte är så krånglig att använda. Kram!

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa om ditt boende. Jag har en dröm om att bygga min egen lilla stuga nån gång framöver. Det underlättar ju också efter förslaget om att man kan bygga hus upp till 25 kvm utan bygglov på tomten. Hur har ni löst det med tvättningen då? Och utnyttjar ni regnvatten eller solenergi på något sätt?

    Blir avundsjuk på er, tycker ni gör helt rätt och bryter mot normen. Har aldrig förstått varför folk går omkring hemma och dammar ytor på flera hundra kvadratmeter... :)

    SvaraRadera
  5. Det låter faktiskt jättemysigt! Och jag får för mig att det är en stor skillnad på att bo i stuga på 20 kvm jämfört med en lägenhet på 20 kvm. Att bo i en stuga gör att det är närmare mellan "ute och inne". Framförallt på sommaren, om man har möjlighet att sitta och äta utomhus m.m

    Nu vet jag ju inte hur gammal din dotter är men jag funderar ändå på hur det fungerar om hon tar hem kompisar och om någon ska sova över. Nu behöver detta inte vara något problem men jag blir ändå nyfiken. Fiskaren förstår inte varför folk går hemma och dammar stora ytor (haha) men jag som lever med tre grabbar (två söner som vuxit ur småbarnsåren) kan säga att alla tar plats. För att inte tala om deras grejer.

    Hoppas att det löser sig med tvätten! Du kanske kan idka byteshandel med någon granne som har tvättmaskin?

    SvaraRadera
  6. Väldigt inspirerande! Vi får höra att vi är galna för att vi flyttar till 64 kvm med två små barn. När barnen har flyttat hemifrån kommer vi säkert att flytta till något ännu mindre. Drömmen är ett riktigt "tiny house". :)

    SvaraRadera
  7. Håller med dem som kommenterat här. Låter härligt fritt och mysigt att bo som du gör även om det förstås kan vara lite grejer som man måste fundera ut hur man ska fixa, t ex tvätt som du skrev om.

    Men då blir ju detta med nödvändigheten att tvätta ofta ifrågasatt vilket är bra. Det räcker långt att vädra och hålla kläder fräscha genom att inte lägga dem i högar utan hänga upp använda kläder när de inte används och är för rena för att slängas i tvättmaskinen.

    På 90-talet studerade jag i Ryssland och bodde i studentrum. Då fanns inga tvättmöjligheter annat än i det sunkiga, halvrostiga badkaret och då med kallvatten. Man fick värma vatten på spisen. Men jag hade tur då jag efter ett tag lärde känna en finsk tjej som hade kontakter på Finska ambassaden och där fick jag tvätta var femte vecka helt gratis.Tack Finland! :)

    Eva


    SvaraRadera