onsdag 2 april 2014

Snålmånad påbörjad

Detta känns riktigt intressant!
Att faktiskt ta sig tiden att räkna på vad olika mat kostar per portion.
Mina kostnader är för en vuxen och ett barn i skolåldern.
Igår hamnade matintaget på 70:-
Då blev jag bjuden på middag (rester)
Och så hade vi litet firande på kvällen då jag bjöd in ytterligare en vuxen.
Vi lyxade till det med soppa till förrätt och färsk ananas till efterrätt och chokladbollar (bollarna stod inte jag för ingredienserna till).
Idag landar vi på 75:- och då blev jag bjuden på lunch (rester igen - kan snart titulera mig Avfallskvarn... ;-)

Håller vi i med ett genomsnitt på 70:-/dag så hamnar vi på 2100:- för månaden.
Det skulle vara 400:- under budget.
Och det är inte illa med de extra sparade hundralapparna, men jag skulle vilja komma ännu lägre i matkostnad denna månaden...
Fast det kanske är svårt då jag har vissa krav, som att köpa ekologiskt när det finns tillgängligt. Och det finns det oftast här, i det mesta.
Sen har jag även fått utesluta många (billiga) livsmedel för att kunna bli frisk.
Och med de förutsättningarna får jag kanske vara nöjd med 70:-/dag.

Men är det snålmånad så är det!
Går inte bara att nöja sig hur som helst!
Målet blir att inte överstiga 2000:-
Och försöka dra ner emot 1500:-
Kanske möjligt då jag blir ensam över påsk och veckan därpå.
Nu ska jag tillaga kort-datum-halva-priset-ekologisk-köttfärs.
Köttbullar i ugnen får det nog bli, så det går ganska smidigt och snabbt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar