söndag 27 april 2014

Kommentar om Hygien

Tack för era kommentarer på mitt hygien-inlägg.
Nu håller björkarna på att slå ut, så snart kan jag prova att göra och använda björklövs-schampo.
Och jag återkommer med hur jag tycker att det fungerar.

Vidare fick jag ett bra tips av Sparsamma Sanna.
TACK Sanna!
Nedan kan ni läsa hennes kommentar:
Vad skulle du tycka om att använda tvättlappar i stället för våtservetter? Du skulle kunna ha ett antal rena och torra tvättlappar av tyg i en plastpåse med dig till jobbet, dessa blöter du ner innan du åker hem och stoppar in i plastpåsen. Sedan hemma är det bara att ta en färdig-att-använda tvättlapp och tvätta händerna. De använda tvättlapparna lägger du på tork någonstans vid smutstvätten så att du kommer ihåg att ta dem med när du tvättar nästa gång. Jag brukade alltid ha med mig en färdig-att-använda "våtservett" när barnen var små. Gör dem av gamla frottehanddukar, och tvätta på 60 grader. Med tanke på dina övriga hygienkostnader sparar du multo, och blir snabbare skuldfri :)

Detta är verkligen en toppenidé! Som jag kommer prova!
Våtservetterna innehåller ju en del ingredienser som jag väl egentligen gärna slipper.
Och miljövänligt är det ju inte heller med engångsgrejor...
Jag tycker dessutom att man inte alltid blir riktigt ren med dem.
Inte om man kladdat ner sig med något kladdigt som fruktsaft.
Och när man tittar på ekonomin så är det inte längre ekonomiskt försvarbart att fortsätta förbruka våtservetter i denna takt som vi gjort tills dags dato.
Speciellt inte nu när jag var på "våtservetts-butiken" och såg att jag nu får betala 20.-/paket våtservetter.
Tänk er, ytterligare 40.-/månad att istället lägga på att bli skuldfri !!
Nu ska jag leta fram några slitna handdukar och sy mig tvättlappar!

Och till Sanna - Jag har varit på väg att kommentera hos dig flera gånger, men då det endast går om man är inloggad, så är det tyvärr inte ett alternativ för mig.


7 kommentarer:

  1. Att vara inloggad... betyder inte det att du ska vara inloggad på blogger samtidigt som du kommenterar en blogger-blogg? Pröva igen, det borde inte finnas några krav för att du ska vara inloggad. Iofs kan jag ha gjort ngt fel någonstans...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omedvetenellermedvetenkonsumtion27 april 2014 kl. 21:15

      På något typ av konto måste man vara inloggad för att kommentera på din blogg. Men du kan välja någonstans i inställningar så det även går att välja Namn/webbadress och/eller Anonym när man vill kommentera.
      Sen är det ju inte alla som vill att det ska gå att kommentera anonymt eller med bara webbadress, så det är upp till var och en. Men då jag valt att vara anonym i min blogg så vill jag inte visa mitt inloggningsnamn och kommenterar bara där jag kan välja Namn/Webbadress eller Anonym

      Radera
    2. Tack för att du påpekade detta. Har nu ändrat så att det går att kommentera anonymt också.

      Radera
  2. ..skuldfri men utan vatten inne .Varför inte dra in vatten borra brunn Skulle personligen se det som en bättre nödvändig investering för dig och dottern i nu tid . ..bara en tanke om skulfri som du nog förstår Fin ekonomisk och miljövänlig ide om tvättlappar M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omedvetenellermedvetenkonsumtion27 april 2014 kl. 21:22

      Jag kan förstå att många tycker det är ett konstigt val att inte dra in vatten och avlopp, men jag tycker livet fungerar så bra utan vatten inne och tycker i dagsläget inte det är värt de pengarna för att dra in detta, då det är en stor kostnad som även kommer kräva att jag bygger ut.
      Istället kommer jag satsa på andra lösningar som gör att vi ändå kommer kunna fungera i detta samhälle vi lever i och inte vara allt för beroende av andra.
      Nödvändig investering... Varför? När vi får till ett fungerande liv ändå.
      Tack för din kommentar! Roligt att höra olika åsikter!

      Radera
  3. Jo nödvändig med den tanken att vatten inne är en bestående investering pengarna finns kvar ...i kretsloppet Men sedan är ju det så att visst klarar man sig ...utan vatten indraget det är ju liksom egentligen inte nödvändigt ..tillgången av vatten är mer nödvändigt eller hur. Nu är ju detta ditt val men hur ställer sig din dotter till detta Tekniken finns för att dra in vatten och ekonomin om du inte har som mål att bli skuldfri inom en viss tid dvs ditt skuldfri val .Kommer du inte i ett dilemma där ,så skulle jag känna. M

    SvaraRadera
  4. Omedvetenellermedvetenkonsumtion5 maj 2014 kl. 06:28

    I dagsläget har inte dottern någon önskan om rinnande vatten.
    Och inför framtiden tänker jag att det finns alternativ.
    Jag kommer inte låta henne komma i kläm pga mina val, utan vi kommer göra förändringar vartefter våra behov/önskningar ändras.
    Men som det ser ut nu tror jag inte jag kommer dra in vatten i min stuga.
    Framtiden får utvisa :)

    SvaraRadera