måndag 31 mars 2014

Tuggummi - Nej tack!

Jag läste en kommentar på någon blogg som löd liknande:
"Så lätt det blir en kaffe eller litet tuggummipaket efter jobbet, måste sluta med det då det blir pengar tillslut"

Då kom jag att fundera över mina egna val.
För några år sedan slutade jag med tuggummi av hälsoskäl - innehållet i tuggummi kan ifrågasättas, tycker jag.
Men nu insåg jag alltså att det även var ett positivt beslut för plånboken.

Men alla vill ju ha en fräsch andedräkt. Hur gör jag då?
Jo, läste på om alternativ.
Och Hel Kardemumma var ett förslag.
Jag älskar kardemummasmaken.
Så jag köpte ett litet paket (ca11:- och det räcker mycket längre än ett tuggummipaket!)) och började knapra kardemumma.
Suga och knapra lite lätt, inte tugga (då det blir lite väl starkt, enligt min smak).
Jag slapp undan tuggummi och fick smaken av kardemumma utan att äta bullar och kakor kryddade med denna krydda.

Varför knapra Kardemumma?
Jo, denna krydda har antibakteriella egenskaper och används för bättre andedräkt, mot sura uppstötningar/halsbränna och är bra för tandköttet.

Den används även för att lindra hosta, astma, lugn-/bronkit-problem, stärka matsmältningen, mot uppsvälld mage, gaser och kramper.
Den ska vara bra mot illamående, är urindrivande, stöder avgiftningen av kroppen och hjälper till att förbättra rösten.
Vidare ska den spela viss roll med att lindra hicka.

Ja, allt detta får man fram om man googlar Kardemumma!
Och visst ska man tro allt som står på nätet...?!
Värt att prova i alla fall!

Annars rekommenderas att tugga mynta, persilja, citronmeliss och hel nejlika för att få en bra andedräkt.

2 kommentarer:

  1. Fiffigt! Själv har jag aldrig varit någon tuggummitjej eftersom jag tycker att det känns konstigt i magen om jag tuggar regelbundet (hört att tuggummi "lurar magen" och det kanske ligger något i det?). När det gäller fräsch andedräkt har jag alltid haft tandkräm och tandborste på jobbet och borstar dagligen efter lunch. Jag hoppas att det bättrar på andedräkten. Om inte annat får jag nästan aldrig hål i tänderna.

    SvaraRadera
  2. Har aldrig ens tänkt på andedräkten... Kanske har jag en naturligt god eller så har jag dåligt luktsinne, haha! Tuggar aldrig tuggummi för jag tycker det är så förbenat jobbigt för käkarna och i ärlighetens namn tycker jag det ser dumt ut... Tsss.... Men kardemumma är ju gott, så skitbra idé! Är också tveksam till tuggummins innehåll och har lyckats hitta några med få ingredienser så de får barnen lite då och då. Ha en skön vecka! Kram!

    SvaraRadera