Här har jag suttit och skrivit sida upp och sida ner om att minska utgifterna .
Om att spara några kronor här och några där.
Och nu tänker jag göra helomvändning och öka istället.
Vad är det då jag vill ha in i mitt liv?
Jo, jag har tänkt mig internet i stugan.
I dagsläget surfar vi på våra telefoner.
Och på dator och iPad nu och då på annan adress.
Men nu har jag tänkt köpa mig en router (heter det så? Det finns i alla fall något som heter så...!)
Ja, som ni hör så är jag inte helt hemma i denna djungel.
Så är då frågan, ska man köpa en som är bunden till en viss aktör, eller lägga mer pengar och köpa en olåst så man är fri att byta abonnemang?
Är det värt de extra pengarna?
Självaste abonnemanget tror jag inte kommer göra så stor skillnad i budgeten, då våra mobilkostnader kommer gå ner.
Dottern har kontantkort och det kommer vi inte behöva fylla på lika ofta sen.
Och mitt telefonabonnemang ska jag ändra. Funderar på vimla.se
Någon som har erfarenhet av dem?
Eller synpunkter på det ena eller det andra?
Tacksam för hjälp! :)
I de flesta abonnemang får man ju en router till låns. Fast det går ju såklart att välja att köpa en egen separat, då blir ju abonnemanget något billigare.
SvaraRaderaSjälv tycker jag det är viktigt att inte binda upp sig till bolag. Om jag vore du skulle jag leta efter ett abonnemang utan bindningstid och ingen uppsägsningstid. Telia och tele2 erbjuder så vitt jag vet abonnemang utan bindningstid.
Sen kanske ni ska ställa er frågan om ni ska fast bredband som ADSL eller mobilt bredband. Mobilt bredband är ju billigare men då finns det ju alltid en spärr för hur mycket man kan surfa varje månad. Surfar man bara sporadiskt och läser lite bloggar så skulle jag valt mobilt bredband, men ser man på streamad film och lyssnar mycket på spotify då är ju ett fast bredband att föredra. Båda lösningarna går bra att använda med en router.
Vimla vet jag inget om, själv använder jag Wifog på telefonen, det är helt gratis surf, samtal och sms, men innebär också att man måste se på reklam lite då och då. Funkar fint för mig men vet andra som inte alls har gillat det.
Prisjakt har en sida där man kan jämföra bredbandsabonnemang, kanske kan vara värt att kika på.
När det gäller bredband har det viktigaste för mig alltid varit att det fungerar som jag vill, och att det är lätt att kommunicera med bolaget när det INTE fungerar, så de löser problemet snabbt.
SvaraRaderaTill exempel när åskan slog ned och det slutade att fungera. Då fick jag kunnig support och ny utrustning omgående.
I min bostad kunde man inte välja leverantör från början, utan var tvungen att ha Comhem. Då valde jag ett abonnemang som jag egentligen tyckte var dyrt men som alltid fungerade. Senare fick vi möjlighet att välja fritt. Då tänkte jag byta leverantör och sa upp abonnemanget (3 månaders uppsägning).
Då fick jag ett erbjudande, som landade på halva det förra priset. Först blev jag sur, men det visade sig senare att jag inte hittade något bättre. Så i slutändan nappade jag på det. Fick en ny router, eller vad manicken heter.
Det blev en massa strul i övergången, då jag bytte från bredband via kabel till fiberlan. Men supporten var verkligen hjälpsam och snabb. Och när de inte var snabba nog, och jag blev utan internet en helg fick jag tre månader gratis som kompensation.