tisdag 20 januari 2015

Vilket lyft!

Äntligen äntligen äntligen är kaminen installerad och godkänd!
Jag eldar för fullt.
Det är varmt i heeela stugan.
Det är vinter OCH jag kan sitta i köket utan att frysa.
Utan att köra värmefläktar.

Och det står alltid vatten på kokplattan, så det sörplas te i mängder.
Det finns alltid varmt vatten så man kan diska.
Äh! Nu kan jag inte med gott samvete låta disken stå en vecka... Hörmpf!
Nåja, man får väl acceptera baksidan av att ha en kamin. ;)

Ska bli spännande att se hur länge veden räcker. Två ganska stora björkar och lite smått har jag i vedboden.
Får snart se till att få ner lite träd till nästa vinters eldning.
Men först ska jag sitta i kökssoffan och mysa!
Och sörpla te förstås!!

5 kommentarer:

  1. Grattis! :-)
    //Ingela

    SvaraRadera
  2. Ha alltid en STOR gryta vatten på plattan, den värmer upp och du kan ta vatten till både te och matlagning etc när du vill. Låt grytan stå kvar på natten när brasan är släkt med, för det tar lång tid för vatten att svalna när det står så... Gratis värme e ju inte helt fel.

    Min Mamma gjorde så på sin vedspis, innan hon fick värme och tillräckligt med el i sitt hus å det höll värmen suveränt.


    SvaraRadera
  3. Grattis! En klok investering, funkar även utan el.

    SvaraRadera
  4. Oerhört mysigt och lyxigt i vinterkylan! Det är hög mysfaktor! :)

    SvaraRadera
  5. ÅH VILKEN LYX!! Grattis! Jag önskar jag kunde få elda vedbrasa. En annan får ju öppna ugnsluckan och njuta av eftervärmen efter matlagningen som substitut... Mvh Tråkigt i lägenhet

    SvaraRadera