torsdag 26 mars 2015

Mat, ur olika perspektiv

En fråga jag fick för ett tag sedan i inlägget "istället för pasta" löd som följer:
Intressant, hur står sig kostnaderna i förhållande till att äta pasta?
Svar: Detta är inget jag har räknat på så jag vet inte.
Men jag vet att vi ligger en bra bit under enligt konsumentverkets beräkningar för matkostnader, så det skjuter åtminstone inte i höjden med våra alternativ.
Och jag upplever att flera av alternativen mättar bättre än pasta.

Jag fick även olika tips i kommentarsfältet, som jag vill dela med mig av.
Ett var att blanda blomkål och potatis och göra mos av.
Och nästa var mos på blomkål och broccoli 50/50,
eller blomkål+brysselkål och gärna lite citron i,
och med uppmaningen att det bara är fantasin som sätter gränser!

Zucchinin som jag strimlar och kokar snabbt,
är det någon annan som steker och saltar.
Finns många varianter!

På tacos-inlägget jag publicerade i januari kom lite olika varianter upp och det jag aldrig hört om förut är att skivad banan ska vara det bästa tillbehöret enligt en del!

Jag ser också att jag i ett annat inlägg fått en fråga om jag odlar grönsaker.
Och så här långt har jag gjort det väldigt sparsamt.
Däremot får jag ofta överskott av tomater, gurka och paprika från mina föräldrar när det är högsäsong, då de inte hinner göra åt allt som mognar.
Bra år blir det också vindruvor och persikor från deras växthus.
Även ägg får jag från deras hönsgård, när hönorna värper som mest.

Men jag har en dröm om att i framtiden själv odla mycket av det jag äter.
Och kanske petar jag ner en del fröer redan i år. Ytor har jag att nyttja.
Vintertid har jag ibland odlat solrosskott, men det har blivit långa uppehåll då platsen inte räckt till...
...fast det har jag tänkt ut en lösning på som jag tänkt prova.
Hoppas det funderar bra!

Något annat jag provat att få fram är eget kött.
Ett år var det ankor, ett annat kaniner.
Mysigt med djuren och gott kött sen.
Men det vet jag inte om jag kommer fortsätta med.
Får se vad som växer fram vartefter.





1 kommentar:

  1. Jag har inte ätit pasta på 1,5 år nu. När jag ser kollegan lägga upp ett lass på sin lunchtallrik, måste jag erkänna att det ser ju inte ens gott ut.

    Broccoli är bland det godaste jag vet i grönsaksväg. Gott är också att strimla vitkål i långa pastaliknande strimlor och steka. Det skulle jag kunna äta varje dag.

    Apropå din fråga om pajdeg på blomkål:

    JAA, det har jag provat. Två gånger, för säkerhets skull. För första gången blev det det äckligaste jag har ätit. Det blev väl aningen mindre äckligt andra gången. Ingenting jag vill rekommendera, med andra ord.

    Här är länken till receptet: http://jortenw.com/2015/01/18/pajskal-pa-blomkal/

    SvaraRadera