fredag 8 maj 2015

Bananer

Idag var jag på Willys och handlade.
Gick förbi bananerna men hajade till och stannade för att läsa vad det egentligen stod.
Jodå, jag hade sett rätt från början.
Ekologiska rättvisemärkta bananer 18:90
Bananer 19:90
(och det stod inget om att det var extrapris på eko...)
Alltså, varför i hela världen saluförs de där så kallade vanliga bananerna???
De är ju liksom dyrare och sämre för både människor och miljön.
Så undrar man ju liiite vem det är som tjänar stora hackan på de "vanliga" bananerna.
För det måste väl finnas en hyfsad marginal om man ser på eko och rättvise, de kostar mer att "tillverka" skulle jag tro, samtidigt som man kan köpa dem billigare.
Då borde det väl bli större marginaler på de andra bananerna?
Ekologiskt ger ju till exempel ofta lägre avkastning, kostar något mer i hantering och rättvisemärket ska vara en garanti för att arbetarna ska ha drägliga arbetsförhållande och löner.
Är det jag som fått något om bakfoten? Något jag missat?
Berätta gärna om ni har mer kunskap än mig i ämnet!
Vill även nämna att coopen här i byn endast säljer kravbananer sedan en tid tillbaka.

2 kommentarer:

  1. Krav bananer tåls inte lika lång lagring som De andra och de måste säljas tidigare. Dvs det är inte färsk bananer vi äter nu. Samm händer med äpple.

    SvaraRadera
  2. Tror som Mr Spartankar att priset på "vanliga" bananer nog är ungefär det samma hela tiden medan krav/rättvisemärkta bananer pendlar mer i pris eftersom de är mer naturliga och därmed har kort hållbarhet. dvs blir det ett stort parti över så behöver det säljas snabbt därmed med ett bra pris! Bara att njuta av goda och billiga bananer...det bästa av två världar.

    SvaraRadera