onsdag 12 mars 2014

Hundar

I år har vi blivit hundägare.
Till två små lurviga.
Dessa är en anledning till att det nu går lättare att välja bort bilen.
Framförallt dottern behövde mer motivation, än bara ekonomin, för att, mitt i vintern, börja gå mer istället för att åka bil.
Och hittills har kostnaden för foder, tuggben och bajspåsar rymts i vår matbudget, då vi nu spar in kronor både här och där i den posten.
Återstår att se hur det går nu när jag dragit ner ytterligare 500:-/månad för mat.
Kanske låter knasigt att skaffa hund nu när vi försöker spara så mycket som möjligt, men för oss är detta ett väl genomtänkt beslut.
Och dottern står för halva kostnaderna. Plus att vi har ett par "extrahem" åt hundarna, där de får både mat och tuggodis.
Men jo då, det ska bli spännande att se om budgeten klarar av hund-kostnaderna!
Sen handlar inte allt om pengar!
Hundarna ger oss så mycket glädje!
Och med det och alla promenader så leder det till välmående!
Så mycket viktigare än pengar!

4 kommentarer:

  1. Två hundar till och med? Grattis vad härligt! Hos oss ser det ut att kanske, eventuellt, bli en. Familjen väntar bara på att jag ska ge efter för deras tjat... Jag har också räknat på kostnaderna och fick det till ca 700 kr/mån inkl försäkring.

    Hur som helst, varje gång jag besöker din blogg ser jag hur vi liksom ligger i fas på något märkligt sätt. Du skrev om åtstramning samtidigt som jag bestämde mig för att dra åt tumskruvarna på mitt sparande. Och nu det här med hundkostnaderna...Kul!

    SvaraRadera
  2. Härligt att det går så bra för er gumman och att lurvbollarna ger så mycket mer än dom tar..men är det inte så med djur..deras kärlek är värd mer än alla pengar i världen.. <3

    Sköt om er och jag hoppas att ni piggnar på snart <3
    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
  3. Vi skaffade hund under studietiden och hon var aldrig något hinder för oss ekonomiskt. Det kostar såklart pengar att ha hund men det är en kostnad du kan räkna på. Tyvärr blev vår hund sjuk i slutet av sommaren förra året och hon finns inte längre med oss. Vi har nog med två småbarn hemma men i framtiden kanske det blir hund igen för oss. Skulle vara roligt att få se en bild på era nya familjemedlemmar! :)

    SvaraRadera
  4. Åh, det är ju sånt som går på hjärtekontot, eller hur? Jag saknar vår Salsa (www.flatcoat.blogspot.com) så mycket och ser fram emot att hämta hem en ny lurvig till sommaren... Kram!

    SvaraRadera