söndag 9 mars 2014

Upplägg av avbetalning av lån

Jag fick lite frågor om mina lån och varför jag lagt upp ett "skuldfrikonto" och inte amorterar direkt.
Jo, det är såhär, att mina lån är privata lån (ej hos bank alltså) och det tickar ingen ränta.
När jag i juli 2013 påbörjade min skuldfri-resa såg mina skulder ut såhär:
1. 25,000:- (renoveringslån, av familjemedlem)
2. 180,000:- (på min bostad, ett litet, enkelt boende som jag äger ihop med min f.d. sambo)
3. 30,000:- (lån för att starta företag, av familjemedlem)
(och i hur gamla de är så är det omvänd ordning, alltså är trean äldst)

För att se hur mycket jag kunde sätta av/månad, när jag fick fast lön i juli 2013, så började jag sätta undan 5,000:-/månad och vartefter månaderna gick så såg jag att det gick väldigt bra att undvara dessa 5,000
Så i slutet av året betalade jag av lån 1 i en klumpsumma (inkl. extra som tack för lånet!)

Därefter började jag räkna på hur jag ska kunna betala av lån 2.
Ett alternativ är att ta ett banklån och betala av allt i en klumpsumma, men då delägaren inte tyckte det var så bråttom med pengarna så gjorde vi upp att jag spar ihop till 100,000:- och betalar det till honom och då skriver vi över boendet på mig och därefter betalar jag resten i månadsbetalningar.
Mitt mål här har alltså varit att spara ihop 100,000 i år och att resterande betalas av 2015.
Men nu, med stramare budget så kan jag vara framme vid 2014's mål redan i sommar.

Lån 3 kommer ju gå av bara farten, när jag väl kommit in i att leva på så lite pengar.
Så, om det fortsätter rulla på i denna takten så bör jag vara skuldfri hösten 2015
Alltså, drygt två år efter jag påbörjade min skuldfri-resa.
Tidigare var siktet inställt på att det skulle ta 2,5-3,5 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar