lördag 20 december 2014

Julhandeln

Idag har jag varit i en av landets större städer för att lämna iväg dottern på jullov.
Vi tog tåget dit. Skönt att slippa halkan på vägarna och trängseln i trafiken.
Men istället fick vi trängas på tåget.
I och för sig trevligt att se att så många valt tåget.

Väl framme så slog vi oss ner och åt lunch på en snabbmatsrestaurang innan alla andra hunnit bli hungriga, så vi slapp köa.
Vi var tre och delade på en meny + litet tillägg.
Sen kom vi på att vi var mer hungriga och delade på ytterligare en meny och en efterrätt.
Sen var alla nöjda och belåtna och inte en smula slängdes.
Eller, kanske nån smula...

Därefter sa vi hejdå och skildes åt och vi blev två kvar som hade några timmar kvar att spendera innan tåget gick hem igen.
Och vi bestämde oss för att trampa runt i affärer och sedan äta ytterligare en gång innan hemfärd.

Sällskapet kikade lite efter julklappar till sina syskonbarn, men i leksaksaffären vände vi ganska snart.
Det blev bara varmare ju längre in vi kom och kön till kassan ringlade sig genom hela affären.
Hur orkar folk, undrar jag varje jul!
Varför lägger man inte upp det annorlunda nästa år?
Gillar man trängseln?
Stressen?

I bokhandeln fann jag några olika kalendrar jag gillade, så det blev till att välja.
Blev ett mindre format än detta årets.
Hoppas jag kommer trivas med den!
För mig är utseendet och känslan viktigt på en kalender. Jag ska njuta av att titta på och bläddra i den i ett helt år.
Hur tänker ni?

Och så föll jag dit och köpte något mot köpstoppet.
Brevpapper!
Jag är svag för fina brevpapper.
Och efterfrågan är väl inte så stor på denna vara och därför är heller inte utbudet så enormt.
Så, när jag hittar något fint till rimligt pris så slår jag gärna till.
Ja, jag har alltså en brevvän och använder snigelposten med jämna, nä, ganska ojämna, mellanrum.
Och nu har även dottern skaffat sig en vän av detta slag. Trevligt!

Nya handskar behövde jag och hittade ett par, som matchar mina ytterkläder, till halva priset.
Så även här slog jag till.
Totalt gick det iväg 130:- idag som var obudgetrat.
Nåja, inte allra värst.

På hemvägen fick vi sittplatser på tåget och det var riktigt skönt!
Väl hemma så firar jag min ensamhet med att påbörja storstädning och dricka chokladglögg (present från förra året), äta choklad (rester som brorsan lämnade här efter att vi tillverkat chokladpraliner i höstas) och någon bortglömd godispåse.

Vad gör ni såhär sista lördagen före jul?

4 kommentarer:

  1. Ja, HUR kommer det sig att så många alltid väntar till sista minuten med att köpa julklappar? Har de inte lärt sig att julen infaller vid samma tidpunkt varje år..? Samma sak med Systembolaget dagen före storhelg, varför dessa hysteriska köer? Det går alldeles utmärkt att köpa öl/vin/snaps i förväg och förvara detta hemma inför den kommande helgen. Att de aldrig lär sig, jag begriper det verkligen inte.

    SvaraRadera
  2. Vi har haft vänner på besök: middag, pepparkakscheesecake och glögg. Sedan bara slappat! Det blev billigt det du handlade. :)
    /Carina

    SvaraRadera
  3. Låter mysigt med lite chokladfrossa!

    När det gäller kalendrar så är jag praktiker. det ska vara ordentlig med plats att skriva på. Jag brukar välja en med spiralrygg för den är lättare att bläddra upp. Den kalender jag valt de senaste åren har plastficka på framsidan så man kan ha sin egen bild.

    Julhandeln håller jag mig så långt ifrån som möjligt. Jag jobbar som vanligt hela helgen med sikte på att bli klar före julafton...

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Du verkar vara av den pyssliga sorten. Varför inte göra eget brevpapper av gamla tidningar/kartonger? Lägg lite blomblad i pappersmassan så blir pappret ännu finare! Vackert, personligt och billigt! Fint att ge bort som julklapp också.
    Men jag kanske slår in en öppen dörr? Googla annars på hur man gör!

    SvaraRadera