söndag 7 december 2014

Säsongsmat, brandvarnare o sill

Köp mat i säsong (frivid42)

Detta är något jag tänker på, så vi äter betydligt mycket mindre färska tomater och gurka vintertid.
För att få färskt (och närodlat) grönt även under vinterhalvåret så har jag provodlat solrosskott här i stugan i höst.
Tänker prova en ny omgång snart och se om det ger lika fint resultat nu, med mindre dagsljus och mer kyla från fönstret.
Att äta mer rotfrukter och kålsorter under vintern är något vi kan bli bättre på!

Brandvarnare (rensaut.nu)

Detta ämne är lite speciellt i en så här liten stuga där vi eldar en hel del ljus och den är tänkt att värma upp med kamin.
Jag har diskuterat detta med en i ämnet kunnig person och kom fram till något som lät som en bra lösning.
Har jag då införskaffat rätt grejer?
Nej.
Bakläxa!!
Innehar en brandfilt. Det är allt. Men den är fin i alla fall!
Läge att se över säkerheten alltså!

Västerbottensill (Olssons universum)

Jag tror inte jag lagt in egen sill tidigare.
Men någon gång ska väl bli den första?
Och jag gillar sill.
Så i år ska jag slå till! (ah! Det rimmade ju!)
Men jag tänker leta runt bland olika recept och se vilket jag faller för.

Och annars då?
Jo, nu är det total kaos på köksbänken igen...!!
Juicer och konserver samsas med panda-papper med tillhörande påsar, virkade spetsar och gräsklippar-batteri.
Hur kunde det bli såhär?
Bara över en helg!
Får nog göra en utredning innan det går att gå vidare i ärendet.

1 kommentar: