onsdag 3 december 2014

Transport, arbetsyta o revbensspjäll

Transport (frivid42)

I våras sålde jag min bil av flera skäl;
Den var gammal och snart i behov av lite dyrare reparation.
Det kostar att ha en bil även om man använder den sällan. Blir då dyra mil.
Att vi ofta använde den till korta/onödiga resor som vi kunnat lösa på annat vis med bättre planering.

Jag kör bil i jobbet för att förflytta mig till olika orter här ikring. Passar då på att uträtta ärenden i samband med jobben (på fredag tex, ska jag in till banken med kontanter och lämna kläder på secondhand)

För övrigt så samåks det en del och vid behov får jag låna bil.
Längre resor blir det samåkning med familjen eller åka tåg/buss.
Varje dag promeneras det som transport från A till B. Inte konstigt att jag lätt kommer över 10.000 steg/dag då jag går som transport, går med hundarna och går i jobbet.

Dottern tränar på att åka tåg och buss med kompisar, utan vuxen. Har fungerat bra.
Och inom samhället så cyklar hon gärna, men går och springer en hel del med. Ringer gärna till någon kompis så de kan ta följe.
Och i julklapp får hon en skateboard, ytterligare ett bra färdmedel.

Här blir det ca 100 mil/år (x2...) som vi väljer att gå/cykla som ren transportsträcka.

Arbetsyta (rensaut.nu)

Jag har en arbetsbänk i köket.
Ofta överbelammrad.
Men nu tog jag tag och röjde av den!
Nu finns det plats att diska, så det får bli kvällens uppgift + att bjuda på kvällsfika.
Utmaningen framöver är att hålla arbetsbänkenhyfsad fri.
Ett steg i detta är att hitta en egen plats åt alla saker som ska sparas och alltid ställa/lägga tillbaka dem där.
Ett annat steg är att rensa ut allt som inte ska sparas!

Revben med smak av apelsin och glögg. (Olssons universum)

Här blir det inga revben, inte idag i alla fall.
Men det blir nejliko-dekorerade apelsiner i röda band som dekoration i fönstret och provsmak av hemkokt glögg av äppelmust och kryddor.
Till kvällsfikat blir det också brödet jag bakade i måndags och en variant av Paleo-pepparkakor som jag bakade igår. Har lite av degen kvar och ska prova att utveckla receptet något.

Matvaror inhandlades idag till en summa av 84 kronor. (1576:- kvar att handla mat för i december)

1 kommentar: