torsdag 6 augusti 2015

Hänt sen sist

Nu har jag hållt er på halster tillräckligt länge.
För erkänn, visst har ni undrat vad som hänt i mitt liv medans det varit tyst här...?! ;)

Jo, ett ankhus blev det, dock med provisoriskt tak, så jag behöver snart ta nya tag där.
Ankorna flyttade in och de sopade snart rent på sniglar i sin stora hage, så nu plockar jag sniglar till dem varje dag.
Använder mig av en sopskyffel på skaft och skaftet från sopen (har alltså tagit bort själva sopen och använder bara skaftet) så att jag slipper böja mig i ett.
Ankorna är även bra på att beta av gräset och håller det på en lagom nivå.
Dessvärre har de också blivit bra på att flyga, så nu får jag se till att vingklippa dem.
Det finns allt för mycket rovdjur här för att kunna ha dem lösgående.
Ja, även dumt att ha dem lösa med tanke på vägar och bilar, däremot har flera grannar inget emot att få besök av dessa snigelätande varelser.

Så har jag byggt vidare på min veranda.
Till att börja med gick det segt - om det inte ösregnade och/eller åskade så var det material som tog slut.
Men nu de senaste fyra-fem dagarna har jag kört på i min ensamhet (dessförinnan hade jag ju hjälp av ena brodern).
Är så jag blivit lite sliten i kroppen (har ett rörligt yrke med) .
Exempelvis så är 195x45 mm reglar, 4,80 m långa, gaaanska tunga och otympliga - tur att det bara var ett par  sådana jag behövde hantera själv.
Igår la jag mer än hälften av trallen och har nu bara de sista brädorna kvar att lägga.
Fast det är inte så bara...
...då han som satte plinten har mätt fel på 8 cm, så nu ska det trollas lite för att få till det hyfsat bra.
Sedan tar jag kanske paus och vilar en stund innan trappor, tak och räcke byggs - så när det blir är en annan historia!

Idag intogs frukosten på verandan, sittandets på dynor, upptryckta mot väggen, så vi nästan klarade oss undan en plötslig regnskur.
Samtidigt invigde vi våra nya muggar i rostfritt stål (som fanns med i paketet som jag skrev om tidigare i somras) och drack varmt te med sugrören som även de var av rostfritt stål.
Jag vart ju lite skeptisk till rostfria sugrör och varm dryck, men det fungerade helt ok.
Man tog en klunk och sedan hann röret svalna innan man tog nästa klunk (det svalnade ganska fort).

Att jag köpte nya muggar beror på att vi behövde något bra och tåligt till våra utflykter i skog och mark.
Läste runt på olika alternativ innan jag beställde och kom fram till att rostfritt stål var det bästa för oss.

De senaste veckorna har jag även ägnat mycket tid till att rensa/sortera här hemma, laga saker och måla en del i köket.
Samt umgåtts med syskon som kommit förbi i tid och otid! :)

Som ikväll - grillning och ölprovning - gott och trevligt, men på en torsdag!
Efter femton ölsorter och två cider så gick jag hem, då jag jobbar imorgon igen!

2 kommentarer:

  1. Fint att du haft det bra och hunnit med så mycket!

    Det låter härligt med ankorna! Tror att jag ska hyra en skock ankor som kan rensa upp här. Är så oerhört trött på att kryssa mellan hundratals feta äckelsniglar så fort jag går utanför dörren.

    SvaraRadera
  2. Låter som perfekta sommarsysslor tycker jag!

    SvaraRadera