torsdag 27 augusti 2015

Må-bra-"budget"

Så, när jag nu kommit fram till att det ändå var så pass lätt att bli skuldfri, varför inte göra upp en liknande plan för mitt mående?

Alltså, min kropp är inte i balans och har inte varit på många år (ibland har det ändå varit bättre, och ibland sämre).
Bland annat är sköldkörteln i obalans och det - tillsammans med en massa annat - har gjort att jag har en del övervikt att dra runt på.
Tur är att jag gillar att röra på mig, så jag hållt igång en del, samt har ett rörligt jobb, annars hade jag väl varit stor som ett hus nu...!

Så, om jag gör som med ekonomin - ser över nuvarande situation och sedan vilka förändringar jag kan göra för att komma på rätt köl igen och därpå fokusera och jobba mot målet.
Bli peppad av framgångarna och så ta ett steg till och ett till.

Att göra som jag gjort med ekonomin - jag började där det var enklast för mig att förändra och sedan såg jag fler och svårare saker vartefter - som faktiskt inte var så svåra när jag väl gjort det enklare förarbetet!

En del av må-bra-förarbetet har jag redan gjort, bl.a.
# bytt boende (3,5 år sedan)
# blivit singel (3 månader sedan)
# rensat ut mycket prylar (har kommit långt, men har en hel del kvar att ta tag i)
# jobbat hårt med ekonomin
# paddlar kajak 1 gång/vecka
# läst mycket om personlig utveckling m.m.
#sålt bilen (1,5 år sedan) så jag cyklar och går mycket mer

De senaste åtgärderna jag vidtagit är;
Sömnen - började gå upp tidigare om morgnarna (ca 2 månader sedan nu) och då bli tröttare och lägga mig tidigare om kvällarna (först nu, sista veckorna jag kommit riktigt nära önskat resultat).
Morgonmotion - denna och förra veckan har jag varit ute och gått/sprungit eller gått med stavar några gånger mellan ca 6 och 7 på morgonen. Såå härligt!!

Nästa steg (som jag delvis redan påbörjat) är att få till bra mat-rutiner.
Delvis kommer det av sig själv när jag motionerar på morgonen, då blir jag hungrigare och äter en stadigare frukost som leder till mindre sötsug och mindre småätande.

Precis som med ekonomin sommaren 2013, så står jag nu vid ett vägskäl; gå ner i vikt eller köpa nya kläder inom kort (har snart slitit ut alla byxor som passar mig nu...).
Valet är inte så svårt - att gå ner i vikt är ekonomiskt (har gamla kläder kvar och slipper köpa nytt än på ett tag!) men framförallt vill jag ha en frisk och hälsosam framtid!

5 kommentarer:

  1. Önskar dig all lycka med detta projektet!

    Själv har jag en "fläskröv" att deffa bort. En väninna förslog att det får bli höstens utmaning som ska vara avklarad till jul...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fläskröv, hahaha. Kör backträning, gärna i intervaller, så kommer du att få en stenhård äppelrumpa snabbare än vad du anar.

      Radera
  2. Det går säkert lika bra med detta som med att bli skuldfripojektet.
    Men det där
    "Tur är att jag gillar att röra på mig, så jag hållt igång en del, samt har ett rörligt jobb, annars hade jag väl varit stor som ett hus nu...!"
    Hade väl inte gjort något när du nu verkar bo i ett så litet hus.....
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Toppen att ha en Må bra-budget! Men en liten fråga bara, om du har problem med sköldkörteln så ska det väl ändå behandlas med läkemedel? Man ska inte gå omkring och besväras av hormonsjukdomar utan behandling.

    SvaraRadera
  4. Bra tänkt med måbrabudget. Viktigt att tänka på hälsan också. Du klarar säkert att genomföra detta då du lyckats genomföra flera saker redan! Delmål och bra strategier verkar du ju redan ha tänkt ut.

    SvaraRadera