måndag 13 april 2015

Camping

Ikväll bjöd jag på middag.
Smart, när hela kökssoffan och bordet var fullbelamrat med diverse ting...
Sakerna i soffan flyttar jag fram och tillbaka mellan sovrummet och köket med jämna mellanrum.
Varje gång brukar något rensas ut eller hitta rätt plats här i stugan.
Men, det är ändå ganska irriterande med all den tiden jag lägger på att flytta dessa saker, gång på gång.
Tid som jag kunde använda till något roligare!

Och jag skulle vilja ha bättre ordning här i stugan.
Så nu har jag bestämt mig!
Ikväll flyttade jag allt till min säng och sa strängt till mig själv:
"Nu får du inte sova i sängen förrän du tagit hand om allt detta!!"
Tänkte sedan stilla för mig själv "Undrar hur många nätter det blir på köksgolvet..."

Så när dottern skulle till att lägga sig ikväll sa jag till henne att hon inte får bli förskräckt om hon vaknar i natt och hittar mig campande på köksgolvet...
...hon blev eld och lågor och frågade om inte HON kunde får sova där, så kunde jag ta hennes säng.
Och det får hon naturligtvis.

Så jag plockade ner sovsäck och liggunderlag från vinden.
Och grundade med en strandmadrass.
Hon tog med kudde och bok från sin säng och kröp till kojs.
Hoppas bara det inte blir allt för spännande (eller hårt) utan att hon kan sova med.
Hon ska ju faktiskt upp till skolan imorgon...

För övrigt så är detta ett tydligt exempel på hur lätt det är att göra något annorlunda i vardagen, som inte kostar extra och som uppskattas av dottern!

Ja, och middagen var god och besöket stannade länge där i soffan och vi hade ett trevligt samtal.
Själv är jag nu lite mör efter (för mig) många arbetstimmar, besök på ridskola, flisande av grenar och middagsbjudning.
Kroppen ser fram emot välförtjänt vila!

3 kommentarer:

  1. Ja, nu drog jag på munnen: "lura" dottern att campa för att slippa sortera... :D
    Natti-natti!

    SvaraRadera
  2. Där sa du något. Att göra sådant som att campa på köksgolvet är ju stora äventyr för små barn! En peppande tanke när jag inser att vi inte kommer ha råd med andra äventyr på samma sätt i framtiden.

    SvaraRadera
  3. Haha, vad mysigt!
    När jag blir sur på tonårssonen för att han inte plockat undan i sitt rum så brukar jag lägga allt på hans säng. Då kan han inte lägga sig där utan att först plocka undan. Det är en väldigt effektfull metod.

    SvaraRadera