lördag 4 april 2015

Ved

Det sägs ju att veden ska vara kluven före påsk för att hinna torka till kommande vinter.
Så nu är det brådis här, då träden fälldes i torsdags och det ju liksom ÄR påsk nu...
På torsdag kväll läste jag på i boken VED av Lars Mytting. (HÄR kan man provläsa ur boken och även DENNA sida har med text ur samma bok)
Bland annat fann jag då ut hur jag ska stapla min ved för torkning.

Lånade en liten vedklyv och påbörjade arbetet igår.
Rogivande att stå där i solen och jobba.
Ett gäng tunga kubbar fick jag hjälp att grovklyva.
Trevligt sätt att umgås, tycker jag.

Sen klöv jag det till mindre bitar och staplade.
Var roligt att stapla nu när jag var påläst och visste vad jag höll på med...!
Har en hel del jobb kvar innan jag får lägga taket på stapeln.
Tur att det är långhelg :)

När man avancerat lite i staplingskonsten så kanske man ska prova på att göra ett TRÄD...?!

Åter till min trädgård.
Bland annat är det tallar som tagits ner och det finns en hel del kottar.
Jag har läst om folk som doppar kottar i stearin och använder när de tänder upp en brasa.
Någon här som har erfarenhet av det eller något annat kring att elda med kottar?
Tacksam för tips!

För övrigt så är det så gott som slut på min torra ved, så jag säger som Jonna Jinton - jag går ut och letar ved!
Nu samlar jag ihop allt som går att elda där inne i vedboden.
Har även börjat kika i de andra uthusen och såga itu för långa träbitar, för att sedan ta in och elda.
Men det är bra, det blir uppröjt på kuppen!

Och det är skönt att tömma skjulet helt innan denna nya ved ska in!
Börja om från noll och få ordning och reda där inne.
Det har det nämligen inte varit tidigare...
...alltid något som blir bättre för varje år som går!

1 kommentar:

  1. Intressant Ved-enskap och vilket vackert "träd"! Min ex-man ondgjorde sig alltid över folk som staplat ved mot en vägg, vilket man inte ska göra? Själv njuter jag fjärrvärme, gud bevars.

    SvaraRadera