torsdag 2 april 2015

Tvätta kläder

Av Mr Spartankar fick jag följande kommentar på förra inlägget:
"Tycker att man ska köra utan kläder. Annars måste man tvätta oftare än vanlig endast 2-3 plagg och det påverkar miljö negativ. Så kör endast med strumpor och kalsonger."

Här håller jag inte alls med.
Såhär tänker jag kring användningen av färre kläder och tvätt:

Mina arbetskläder använder jag en vecka, sedan hamnar de i tvätthögen.
Anledningen till att jag har två uppsättningar arbetskläder är att jag inte ska behöva tvätta varje helg.

Klänningen kommer troligen inte behöva tvättas på hela månaden,
om jag inte lyckas spilla på den då...

Träningskläderna sköljer jag upp hemma vid behov.
Vatten tar bort svetten och ättika tar bort dålig lukt.
(tycker att träningskläder ofta luktar lite unket även efter tvätt i vanligt tvättmedel, om man inte använder parfymerat sköljmedel, vilket jag helst slipper)

Hur ofta myskläderna behöver tvättas beror ju naturligtvis både på hur ofta jag använder dem och till vilka aktiviteter.
När jag eldar i kaminen har jag till exempel en förmåga att sota ner mig...
...men övning ger färdighet heter det ju, så man kan hoppas på förbättring!
Förresten har det blivit varmare ute och jag behöver inte elda lika ofta.

Skulle jag utgå från att bara tvätta mina egna kläder så tycker jag att min plan är bättre än att bara gå i strumpor och kalsonger.
För vid strump/kalsong-alternativet skulle jag behöva köpa nya underkläder om jag ska vänta med att tvätta tills en maskin blir full.
Kallt skulle det bli med.
Och lite väl uppseendeväckande.
Kanske man till och med skulle bli haffad av konstapeln,
eller rent av någon i vita rockar...?!

Men, nu är det ju så att jag inte bara tvättar mina egna kläder.
Utan dotterns kläder ska också tvättas.
Och sängkläder.
Handdukar.
Osv.
Alltså kommer jag även fortsättningsvis tvätta fulla maskiner tvätt!


2 kommentarer:

  1. Nej, bevare mig väl för att sladda omkring i undisarna...

    Jag har en förkärlek för att spilla på myskläderna: te, smör, pålägg, rödbetor, yoghurt, vin... För jag sitter aldrig vid matbordet och äter, utan i skönfåtöljen. Singellivet skapar olater. Tvättstuga var tredje vecka är väl ändå inte allra värst?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Detta gäller om du använder endast en plagg under en månad :-) (mer eller mindre 18 timmar per dag). Om du har en massa andra som tvättar egna kläder är det ingen stor problem men tänk om du är ensam (eller om alla andra gör det i familjen). Jag har svårt att bära en skjorta mer en 2-3 dagar i rad.
    Byxor är ganska enkla att ha flera veckor i rad om man luftar ut dem.

    SvaraRadera