tisdag 29 september 2015

Upplopp

Nu är vi på väg in på upploppet av SuperSparSeptember.
Och här sitter jag nyklippt, fysiskt trött, mätt, nöjd och glad!

Min dotter hjälpte mig att klippa håret igår.
Där rök säkert tio centimeter.
En befrielse!
Och hon fnissade "snåljåp" när jag tackade för hjälpen och sa att "nu slipper jag spendera pengar hos frissan".
Men i nästa andetag höll hon med om att vi hellre lägger de pengarna på något annat.

Klippt ja.
Idag har jag klippt gräs i en timmes tid ungefär.
Sedan cyklade jag till sjön, där jag paddlade kajak i drygt en timme.
(oj! vad fort det mörknar nu!)
Så hem på cykeln igen.
(oj! jag skulle haft lampor med mig!)
(tänk att man blir lika förvånad varje gång, att det blir mörkt om kvällarna när det är höst - och det sägs att människan är ett vanedjur, jag vet inte det jag...)

Hade tänkt laga raggmunk av några bortglömda potäter nu ikväll.
Men orkade inte.
Blev snabbmat istället.
En portion havregrynsgröt!

Häromdan plockade jag in hallonblad och la på tork ovanför kaminen.
Skalade även äpplen (eller, dottern å en kompis skalade) och hängde skalet på tork.
(hade funderat på att koka mos, men dottern å kompisen åt upp äpplena istället, så slapp jag fundera mer på det!)

Vi har eldat en del de sista dygnen och därför har allt torkat fort.
Så ikväll har jag provsmakat min första kopp hallonblad/äpple-te!
Smakade mest äpple.
Riktigt gott!

Men vill prova mig fram med fler varianter och olika doseringar.
Tänker mig att torka nypon i höst med, kanske passar till te?
Och så får det bli mer hallonblad plockat och fler äpple skalat.
Har en idé om att nästa säsong göra mig självförsörjande på te.
Nu börjar vi verkligen komma in på SuperSpar-tips va?! :)

Jag har även plockat in timjan och persilja från min, i år, enda planterade kruka.
Impulsshoppade kryddväxter i somras när jag skulle hjälpa en äldre (med ålder i åtanke, inte hur länge jag känt tant) bekant att få lite fint på balkongen.
Det kan jag alltså skörda frukterna av nu, och ha glädje av resten av vintern.

Min tanke är att mixa dem med salt frampå, så har jag fixat mig mitt egna örtsalt!
Eller om jag har i vitlök med/ istället för timjan (har dock ingen egenodlad) så blir det en kryddblandning som så fint heter Persillade!

Det som grämer mig lite är att jag inte bestämde mig för att göra örtsalt lite tidigare.
Hade jag gjort det så kunde jag ha i libbsticka med, men den är ett minne blott nu, ja, för denna säsongen alltså.
Nya tag nästa år! :)

1 kommentar:

  1. Vilka roliga idéer du har, jag blir lockad att göra te själv fast jag knappt dricker det :) Vad tänker du ha i ditt örtsalt?

    SvaraRadera