torsdag 18 september 2014

Dag aderton

Såja.
Ännu en snåldag att lägga till handlingar.

Å, måste ju berätta om pajen!
Jag tyckte den blev jättegod.
Lika bra varm som kall.
Åt den till kvällsmat igår och idag blev den både frukost och lunch.

Efter jobbet tog jag en liten tur i svampskogen igen.
Kantarell, taggsvamp, röksvamp och fårticka hamnade i korgen.
Läste att fårticka skulle gå bra att torka, så den skar jag tunt och la på tork.
Röksvampen är förvälld, men till den finns ingen vidare plan än.
Kantarellerna och taggsvampen ligger i stekpannan, färdiga att smörsteka till frukost.

Ikväll var det middagsbjudning hos en vän och kollega.
Gott och trevligt.
Och blev erbjuden att komma tillbaka och plocka päron.
Så det får jag försöka få till snarast.

Har nu malt första omgången med tegelsopp.
Använde mig av en gammal kaffekvarn.
Blev ett fint pulver som det ska bli spännande att använda som krydda.

Glömde nämna ett inköp igår.
Dottern (och en kompis)  fick lov att köpa från salladsbaren i mataffären och jag mötte upp och betalade.
Samtidigt impulshandlade jag extrapris-kyckling...
Jag som inte har frys...
Tillagade den i ugnen, skar ner i bitar och la i kylen, så är det lätt för barnen (och mig!) att fixa mat.
Hundra riksdaler satte vi sprätt på då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar