tisdag 23 september 2014

Matprat

Lite mer om hur jag och dottern äter.
Båda mår bättre utan gluten.
Jag får ledvärk utav gluten och undviker därför att äta det så mycket som möjligt.
(nåja, lite av det äter jag ibland när jag blir bjuden, och hade jag varit allergisk så hade jag ju undvikit det helt - det är alltså möjligt att undvika det mer än jag gör i dagsläget)
Därför har vi valt att inte ha gluten hemma.

Vi äter inte heller jättemycket mejeriprodukter.
Ingen utav oss tycker om att dricka mjölk.
Och äter ytterst lite yoghurt.
Köper hem creme fraiche ibland för att göra sås/dip.
Ost och smör används en del.

Har hittat alternativ som passar vår smak och vår livsstil.
Bland annat så har vi ett jättelitet kylskåp (litet fyrkantigt som man kan ha på bänken) och skulle inte ha plats att förvara många olika sorters mejeriprodukter.
Passar oss mycket bättre med konserver.

Vi köper ekologiskt när det finns.
Vissa varor köps inte om det inte finns ekologiskt (exempelvis bananer).
Försöker mer och mer äta efter säsong.

Vi har "socker-bantat" en hel del, men det finns mycket kvar att göra på denna fronten.
Hemma äter vi inte hel-och halvfabrikat och slipper sockret den vägen.
Undviker att köpa kycklingfiléerna som har socker i sig.
(köttpålägg köper vi ibland).
Men ibland faller man för frestelsen att köpa hem godis eller så.

Fast ett större problem är att det dyker upp så många tillfällen med fika/godis/läsk i dagens samhälle.
Fika görs det ju verkligen i tid och otid.
Och barnen går gärna hem till varandra och bakar muffins och kladdkakor.
(hemma hos oss får de laga mat... och bjuds på blåbärsdrinkar med konstigheter i och nyttiga bollar, men en och annan gång en påse chips...)
Är det fotbollsmatch (ja, det är det. Ungefär en gång i veckan!) så lockar kiosken intill planen med massa godis, och korv med bröd plus läsk.
På ungdomsgården kan man köpa godis och läsk.
Och så är det kalas.
Och ibland äts det ute, då dricks det oftast läsk.
Och, jaaa. Ni vet väl kanske hur det är?!

Ja, vad har vi då i våra lådor och skåp?
Mandelmjöl.
Nötter och frön av olika slag.
Kokosmjölk.
Kokosolja.
Kokosflingor.
Kokosmjöl.
Honung.
Kakao.
Frukt, färsk och torkad.
Grönsaker, rotfrukter (sällan potatis)
Passerade tomater.
Makrill i tomatsås.
Ibland tonfisk i vatten.
Köttfärs/kyckling/lax köps bara hem det som går åt, då vi inte har frys.
Rökt lax och räkor köps hem ibland, mest vid extrapris.
Ägg.
Smör. Bregott.
Ibland ost.
Majonnäs (skulle väl börja göra egen!)
Olivolja.
Kryddor.
Ibland juice.
Ibland ris.
Ibland glutenfritt knäckebröd.
Riskakor, lättsaltade.
Te.
Snabbkaffe om vi får oväntat besök. (ja, det är Gevalia...!)
Solrosfrö så vi kan odla solrosskott.
Algpulver å lite "sånt"

Har även en låda som vi tar fram till vissa speciella tillfällen då vi bakar "vanligt glutenfritt"
med socker och massa olika mjölsorter (rismjöl, potatismjöl, bovetemjöl mm)

Jag har säkert glömt något, men ni förstår ungefär?!
Och ja, jag vet hur konstigt detta kan se ut om man bara är van vid "vanlig" mat.
Många undrar vad vi äter eftersom vi inte äter bröd och pasta hemma...
...och så tänkte säkert jag också för massa år sedan!
Men så ändrar man lite nu och lite då och så har man plötsligt förändrat massor.

Mycket inspiration hittar jag inom Paleo-kosten och Under Vårt tak´s blogg har varit en stor hjälp på vägen att hitta sådant vi tycker om och som vi mår bra av att äta.
De har även en ny hemsida, som jag ännu inte har besökt så många gånger, så jag vet inte om alla recept från gamla bloggen har fått flytta med.


2 kommentarer:

  1. Läser med intresse! Mitt skafferi ser ungefär likadant ut, fast med bönor och kikärtor också. Men inga riskakor.

    SvaraRadera
  2. Kul att titta in hos någon annans matvanor Spännande läste om mat och livsstilen Undrar bara om sädeslägen vete det skulle jag inte vilja vara utan Och då har vi prg av makens glutenintolerans aldrig gluten i matlagning och jag bakar regelbundet glutenfritt . Förövrigt verkligen intressant . Färsk fisk av olika slag äter vi flera ggr i veckan då vi har tillgång prg av kustnärheten . lika så aldrig fryst kyckling . Lite om oss mamma h

    SvaraRadera