lördag 22 november 2014

Phu!

Tidigare i veckan plockade jag ner julsakerna från vinden.
Då jag inte haft dem framme på ett, eller kanske två, år så kände jag att det var dags att gå igenom och se om det skulle sparas.
Det mesta åkte vidare till syster.
Tillbaka på vinden hamnade bara en skokartong med dotterns egenpysslade julpynt.
Pyntar nog det med det i år.

Idag hivade jag ned alla kläder som förvarats i papperskassar (5 st) och plastpåsar (2 st) på vinden.
Att jag sparat så mycket där beror bland annat på köpstoppet jag haft. Tanken var att plocka fram "nytt" vartefter jag slitit ut det som fanns framme.
Och slitit ut har jag!
Och annat har slutat passa då jag gått ned i vikt.
Så har det tillkommit plagg från olika håll.
Så, det var verkligen verkligen läge att rensa, prova, spara, sortera ut.

För att få helheten plockades alla kläder fram, även från annan adress.
Ungefär tre timmar har jag hållt på.
Och nu har jag bara träningskläder, strumpor och strumpbyxor kvar att gå igenom.
Känns helt underbart! (trots att jag inte kom i säng 21:30... ;)

På vinden hittade jag en tom (???) plastlåda häromsistens och så blev julpyntslådan tom i måndags.
De har jag fyllt med kläder nu.
Sommarkläder och Om-jag-krymper-mer-kläder.
De ska tillbaka upp på vinden.

En papperskasse står full vid dörren och väntar på att få åka till en secondhandbutik.
En mindre påse åker i soptunnan.
Några plagg hamnade i sy-material-högen.
Och så blev det rotation på lite andra saker för att kunna förvara kläderna bättre.
En hel del pyssel och plock återstår, men något ska man ju ha att göra i helgen!

Ska jag erkänna vad som satte igång dagens utrensning...?!
Jo, jag bröt köpstoppet idag (igen - fast det var första gången det handlade om kläder) i en secondhandbutik.
En butik jag sett flertalet gånger men aldrig tidigare varit inne i.
Ut kom jag med fyra plagg - två jag var i behov av (2x69:-) och två jag redan har många av men använder mycket (2x29:-) - allt för under tvåhundralappen.
Vart nöjd!
Och ännu mer blev jag eftersom de satte igång utrensningen! :)

2 kommentarer:

  1. Det är alltid skönt att behöva köpa nytt på grund att kläderna är för stor :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Nu går jag genast upp på vinden och kollar igenom lådan med julsaker! Det finns rum för mer i kassen som står i hallen. Den som ska till Pingskyrkans loppis...

    SvaraRadera