måndag 22 september 2014

Dag tjugotvå

Fick en fråga om att berätta vad jag handlar och lagar för mat, i inspirationssyfte.
Så jag ska försöka få med lite sånt inemellan med.

Vill också passa på att tacka för svamp-tipsen jag fick häromdagen med, Tack!

Igår fann jag mer fårticka, när jag var ute med hundarna. Lät dem stå kvar, men blir jag hungrig någon dag så är det nära att gå tillbaka och plocka.

Idag har jag avkalkat vattenkokaren - dagens spartips! - krävs mindre energi att värma vattnet om det inte sitter kalk på värmeplattan/slingan.
Ett annat tips är att låta kannan lufttorka mellan användning, så håller den längre. Låt den alltså inte alltid stå med vatten i.

Jag tog 1 dl 24%-ig ättika och 6 dl vatten, lät koka upp och sedan stå i 15 min innan jag hällde ut ättiksvattnet.
Kokade sedan ur kannan 4-5 ggr innan jag använder den som vanligt igen.
Urkokningsvattnet använde vi idag till fotbad.

Att fotbada och umgås blir lite extra mysigt med levande ljus och lyxkvällsmat.
Dottern önskade sig nyttiga bollar, såna vi gjorde till lördagsgodis.
Jag som gjort mycket så det skulle räcka hela veckan, och så bjöd vi och det tog slut redan igår...
Blev till att göra nya idag. Lite annat innehåll men lika uppskattade.
NU ska det väl ändå räcka resten av veckan !?!

Annars idag så blev det äggknäckemacka (köpt glutenfritt knäckebröd) till frukost för mig och dottern valde att knapra morötter som blev över från gårdagens middag.
Lunch åt dottern i skolan. Jag åt rester från igår, rökt lax/räk/ägg-röra med egenodlade solrosskott.

Dottern och en kompis värmde kyckling i stekpannan till middag, gjorde en kall currysås och åt morötter till (dagens inköp: en creme fraiche 15?kr)
Jag blev bjuden på banan-kryddor-ost-i-mikron på ett ställe och åt sedan resterna efter barnen när jag kom hem.
Så dags var det läge för mellanmål för barnen, och jag blev inte riktigt mätt på resterna, så jag gjorde blåbärsdrink (blåbär, kokosmjölk, honung, alger/vetegräs-pulver och färsk ingefära) som intogs tillsammans med muffins (två st delat på tre pers - hopps! Jag är visst inte helt strikt med SockerStoppet...) som dottern bakat hemma hos en annan kompis igår.
Barnen "pallade" äpplen hos grannen (de hade frågat härom veckan och blev lovade att ta så mycket de ville) så vi fick ytterligare ett gott mellanmål.
Jag har även druckit av grönsaksjuicen jag fick förra helgen, riktigt god tyckte jag (fick den för att inköparen inte gillade den...)

Intressant att rada upp det såhär.
Vi har visst ätit en hel del! :)

2 kommentarer:

  1. Tack för svaret Ja men bara ett litet men äter varken du eller dottern gluten och mejeri produkter . I och med morötter till frukost Varför inte jag tror jag är fast mitt tankesätt gröt och mjölk smörgås osv Middag tallriks metoden potatis sås o ..så Så visst gav du nytt inspiration tänk och mera konkret spar inte bara siffror utan vad siffror står för mamma h

    SvaraRadera
  2. Omedvetenellermedvetenkonsumtion23 september 2014 kl. 16:31

    Tack för dina kommentarer!
    Kul att få dem och roligt att man kan inspirera!
    Skrev ett nytt inlägg idag där jag ännu mer berättar vad vi äter och inte - på ett ungefär. Är inte så hårda på vad vi äter när vi blir bjudna.
    Fråga gärna igen om det är mer du undrar! :)

    SvaraRadera