lördag 6 juni 2015

Förtydligande

När man återberättar något, som jag gjorde i förra inlägget, så kan man omöjligt berätta allt som sades, bland annat för att det hade inte varit intressant att läsa om det varit allt för detaljerat.
Men jag fick en kommentar, som jag inte helt förstår, och som gör att jag vill förtydliga mig lite.

Kommentaren, från 'anomym' lyder som följer:
Lyssna på din svåger han är engagerad och menar bara väl . Hans liv är inte ditt goda råd ta det med humor inget annat synd om din syster när du inte kan se att han menar bara väl .....lyssna respekt åt båda håll men mest för din syster för hans liv är hennes . Kanske har jag fel men ligger det annat bakom .....dina ord som inte skrivs andas något

Kanske lät det i mitt inlägg som att jag är emot att få tips och råd av andra?
Så är det inte. Jag lyssnar gärna och det gjorde jag även i samtalet med svågern.
Vi diskuterade hans förslag, hur man kunde lösa det med friggebod, dra in vatten mm.
Såna här diskussioner kan ge mycket, oavsett om jag bett om råd eller inte, så jag är mycket tacksam över att få prata om mitt boende med människor som har olika erfarenheter och synvinklar.

Men att han sedan inte accepterar varför jag lever som jag gör just nu, det gör mig ledsen.
Att jag först vill bli skuldfri innan vi eventuellt ändrar boende, tycker jag är min ensak, så länge ingen far illa av detta beslut.
Dessutom så är det sannolikt att jag kommer vara skuldfri när 2015 övergår till 2016.
Det är alltså inte år och dag dit.

Och när jag sa att jag sedan kan tänka mig att hyra lägenhet under några år, om det är den bästa lösningen för oss då, så får jag till svar;
-Men det vill du ju inte!

Va?! JO! Om det är det som passar oss då så kan jag mycket väl göra det!
Jag har verkligen inget emot det, det är faktiskt min egen idé.
Något jag tänkte redan när vi flyttade hit för drygt tre år sedan.
"Känner vi att detta inte fungerar så är det bara att hyra en lägenhet"
(jag bor på en liten ort där det inte är svårt att komma intill och hyra en bostad)

Hade jag valt att hyra lägenhet direkt så hade jag troligen inte ägt detta stället idag, ett ställe som betyder mycket för mitt välmående, ett ställe som jag i framtiden hoppas ska vara min inkomst.
Och OM jag ägt det så hade jag varit långt ifrån skuldfri och troligen haft en ganska ansträngd ekonomi.
Och med en ansträngd ekonomi så hade jag inte varit avslappnad och mått bra.
Så, detta är bästa lösningen för oss så här långt.

Precis som jag är säker på att de gör vad de tycker är bäst för sin familj!
Och jag accepterar att de lever som de gör. 
Fast själv skulle jag inte vilja ha det så, men vi är alla så olika!
Och hade jag exempelvis haft fler barn eller yngre barn så hade jag troligen inte valt att leva som jag gör idag. Alla val beror ju på så många faktorer!

Och angående kommentaren jag fick så är jag nyfiken på vad du läst in mellan raderna?!
Jag kan ju omöjligt svara på om du har fel eller inte när du inte skriver ut vad du menar.

Slutligen, TACK alla för era kommentarer!
Det är givande att höra olika åsikter!

3 kommentarer:

  1. Personligen har jag lite svårt för anonyma kommentarer. Många av de som kommenterar anonymt på bloggar är kritiska, en del rent elaka. Varför inte stå för sin åsikt, om man nu har en?

    Kör du ditt race. Jag tycker det verkar gå väldigt bra! Kram.

    SvaraRadera
  2. Här är anonym inte alls hemlig utan mer ovan vid att svara har varken blogg mail så ovan är jag . svårare än så var det inte , det jag läste in var att detta nog inte var så ovanligt att du och svågern har delade meningar bra dåligt ? Men din syster är hon och du närmare i livstil ? Jag läste in många frågor ! Fortfarande anonym då jag inte kan något annat
    Men att flytta då är du ju tillbaka på ruta ett och din dotter berövas sitt hem , varför skulle inte hon få bo kvar .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omedvetenellermedvetenkonsumtion8 juni 2015 kl. 20:06

      Helt ok för mig att du är anonym och ovan :) Alla börjar vi någonstans!
      Vet inte om du ser mitt svar här, men jag gör ett försök.

      Nej, inte alls konstigt att jag och svågern har olika åsikter.
      Jag och min syster har väldigt olika livsstil eftersom hon flyttat in i hans liv och jag valt mina vägar som är ganska annorlunda - samtidigt så är vi inte så långt ifrån varandra i framförallt accepterande av olika livsstilar. Vi har även varit närmare varandra i livsstil vid två tillfällen - när båda var singlar och när båda var sambos. Vilket visar på att vi inte är jätteolika.
      Vi delar gärna tankar och åsikter, ger och tar, lyssnar och pratar.

      Gällande att flytta så är det inte aktuellt i dagsläget. Det skulle bara bli aktuellt om min dotter i tonåren vill ha ett annat boende och om vi då tillsammans kom fram till att en lägenhet vore bäst för oss.
      Det är inte så att jag kommer tvinga iväg henne till en lägenhet.
      Men min svåger anser att det vore bäst för min dotter att få bo i lägenhet och ha det "normalt"
      Det där att bygga friggebod och dra in vatten där är väl alternativ två enligt honom.
      Så som vi bor nu är inte gott nog... Han menar på att hon bara säger att hon vill bo här för att göra mig glad.

      Ja, vet inte om det gav dig svar på dina frågor, men det var ett försök i alla fall.
      Ha det fint!

      Radera