söndag 14 juni 2015

Välbehövligt med oplanerat

Äntligen en helt vit helg i almanackan.
Alltså, en helg utan något inbokat.
Det har varit helt underbart skönt!
Jag har skrotat runt hemma och gjort vad som fallit mig in.

Igår blev det grävt och lagt tegel utanför skjuls-dörren.
Jag bakade rulltårta med kolafyllning. Tillsammans med en klick grädde, toppat med några jordgubbar och ett glas rabarbersaft så blev det inbjudet till sommarlovsfika i bersån.

Åh, hur romantiskt låter inte det, att ha en egen berså?!
På backen växer både smultron och förjätmigej, jag har kört dit björkstubbar att sitta på och man får alltid sällskap - av knott å mygg som stortrivs... Japp, jätteromantiskt! ;)
Men vi hade supertrevligt (nej, inte super, det var ju en vit helg!!), vi åtta som samlades för fika å prat i bersån!

När alla gått igen, även dottern avlägsnade sig för att sova borta, så gick jag till en bekanting och planterade i hennes balkonglådor.
För att fylla ut fick hon köpa hälften av mina blomster/kryddinköp, så plötsligt hade jag bara spenderat 150:- på impulsköp från handelsträdgården och alla var nöjda och glada :)
(hon har svårt att ta sig dit själv och jag har dessutom hört att det är på väg att ta slut med växter för säsongen).

Kvällen ägnades åt att röja och städa här hemma.
Bland annat gick jag igenom alla mina kläder. Sorterade ut några plagg som får åka vidare till annat hem.
Ett par vita tröjor behöver färgas och jag tänker prova att tvätta dem tillsammans med några röda badlakan jag nyligen fått. Hoppas att de färgar av sig, och snyggt dessutom!

Sommarkläderna fick komma fram och vinterkläderna åkte upp på vinden i väl märkta kassar.
Underbar känsla att det äntligen är gjort, att jag vet vad jag har för kläder och de är lättåtkomliga!
Hade med tiden blivit, hörm... lite för mycket i mina klädlådor, det samtidigt som jag nästan bara använder samma samma hela tiden...
...tänker fortsätta så, med samma samma. Slita ut några kläder åt gången, så det med tiden blir ännu luftigare i 'garderoben'.

Idag har jag fortsatt i samma anda.
Plockat, städat, rensat bort, ändrat om.
Blir riktigt bra det här! :)

Och nu är jag laddad med energi för en fyra-dagars arbetsvecka innan semestern.

2 kommentarer:

  1. Tänk vad mycket det kan bli gjort fast man bara "skrotar"!

    SvaraRadera
  2. Att skrotgöra, är att gör det av lust och inte för att måste! Man gör lite här och lite där, det liksom lunkar på, lite småputtrigt och utan tvång. Härlig känsla, när tillståndet - att skrota, infinner sig. Kan rekommenderas till alla stressade människor!

    SvaraRadera