måndag 29 juni 2015

Papper

Jag rensar å röjer - som vanligt... - här hemma.
Främst för min egen del, och dotterns naturligtvis!
Men jag har även fått ytterligare en anledning att få ordning.
Jag ska nämligen låna ut stugan i början på augusti.
Min syster och två kompisar ska övernatta här en eller två nätter.
(istället för att åka på dyrt spa som de gjorde förra året)
Och då ska det finnas tre sängplatser och fortfarande plats att röra sig!
Så det är bara att sortera, plocka undan, rensa ut och få ordning helt enkelt!

Enkelt å enkelt...
Det fanns några pappershögar i vägen.
De har jag tidigare varit och nosat i,
men aldrig kommit hela vägen...
...så tog jag ett tag igår igen och idag tänkte jag att NU, nu ska det minsann bli ett minne blott med papper som dräller högt och lågt!

Började sortera upp i fyra högar;
Åtgärda, Spara, Sentimental, Slänga.
När alla papper här i stugan var sorterade i dessa fyra högar så sorterade jag även i högarna.
Sedan gick jag till min gamla adress för att hämta lite papper och någon pärm där.

Ja, tänk om det ändå varit lite papper.
Nä då, det svämmade över med lösa papper, papper i pärmar, tidningar och jaa...
Jag hade visst lyckats ganska bra med att förtränga alla dessa högar.
Rensade ut en hel del redan på plats,
jag menar, kommer man inte ens ihåg att man har pappren och inte saknat dem under de senaste tre åren så är de troligen ganska överflödiga?!

Väl hemma så har jag fortsatt att sortera upp i dessa tre högar (ja, den fjärde behövde jag ju inte nu då jag rensade och slängde innan de kom hit).
Men jag fick tillslut ge mig.
Blev himmelens trött och ska ta och sussa nu.
Men det är ju bra, nu har jag sysselsättning under fler av semesterdagarna! ;)

Har lite kvar att sortera in i högarna,
sedan ska de in i pärmar i något bra system!
Tror jag har en ganska bra idé om hur det kommer bli.

Har ni några bra pappers-tips att komma med?

2 kommentarer:

  1. Den där "senimental"-högen har jag reducerat till ett minimum. Och jag rensar minst en gång om året i räknings-pärmen. Antingen på semestern eller i samband med deklaration. Skönt när det är gjort, eller hur?

    SvaraRadera
  2. Jag försöker minska mängden inkommande papper med e-fakturor och anmält mig till minmyndighetspost :)
    /Markus

    SvaraRadera