tisdag 30 juni 2015

Naturen är livet!

Även idag har jag suttit inne större delen av dagen och sorterat papper.
Ja, och fixat en del annat till det bättre.
Men så har jag ju hundar och min dotter är hos sin far så nu hänger det på mig att få ut dem på promenaderna.
Vi har inte många steg så är vi ute i skogen och det är där jag allra helst går,
speciellt om vi ska gå lite längre sträckor.
Idag när vi kom ut så blåste det ljumma vindar!
Det var nog första gången denna sommaren.

Vi slog snart in på en stig i skogen och jag njöt av lukten och värmen och all fågelsång.
Plötsligt ser jag skogens guld där på backen.
(och nej, det var inte hjortron. Finns inte så mycket av den varan här i skogarna och dessutom är det väl lite väl tidigt för hjortron...?!)
Ja, jag hittade årets första kantareller.
Inte var de stora, men smaken finns där ju, så jag plockade de som inte var mikroskopiska...
Träffade på grannen med hennes hundar så vi blev stående och prata, tills myggen gjorde sig allt för högljudda...
Så gick jag några steg till och där stod fler kantareller och de var lite större.

Imorgon blir det kantarellomelett till frukost!
Bara så ni vet!

Och ikväll var jag ute och paddlade kajak.
Vindstilla och sol.
Helt underbart att vara ute på sjön!
Och så fick jag se en fiskgjuse som häckar mitt i farleden,
på en liten ö, i en gammal tall, som sig bör.
Fast här förstod jag som att det inte är helt vanligt.
Hoppas att det går bra, så de inte blir ivägskrämda och lämnar boet för gott.
De kunniga har visst sagt att det inte är någon fara, så länge ingen går iland på ön.

Så såg jag en liten fågel som flög nära vattenytan med.
Ska se om jag lyckas hitta den i någon fågelbok.
Vore ju kul att lära sig nya fågelarter sommartid och inte bara vid vintermatningen.

Så ikväll lägger jag mig med flera naturupplevelser rikare!

1 kommentar:

  1. Å, jag blir avundsjuk! På kantareller och fågelskådning... Har bara sett mikroskopiska svampar ännu.

    En bra länk om du vill artbestämma fågel, fisk och mittemellan:
    http://www.luontoportti.com/suomi/sv/

    SvaraRadera