torsdag 25 juni 2015

Semester ja...

Då vi inte har vatten indraget och inte ens någon fungerande pump till våra två brunnar så är vi beroende av att hämta vatten hos någon annan.
Och det brukar jag vanligtvis göra i samband med att jag är ute och jobbar.
Men så har jag ju nu semester och har varit hemma i några dagar
(eller, var på fika hos en granne igår, men hade visst inte huvudet med mig så jag tog med en dunk och frågade om att få ta vatten).
Vi har snålat med vattnet - inte diskat eller vattnat blommor i onödan.
(blommorna har bara fått några droppar spillvatten de sista dagarna)

Vi har heller inte varit och handlat på sistone och dessutom även dessförinnan lagat en hel del mat på hyllvärmare i skafferiet och rester från kylen.
Så nu är goda råd dyra...
...eller?!
Igår blev det äggröra (tur att vi skaffat höns!!) med riven ostskalk, oliver och pizzasallad.
Idag började jag fundera över pulvermoset vi köpte till vår vandring med inte gjorde åt.
Men, alltså, fem (5!!) deciliter vatten ska det till för att laga det.
Pasta är också uteslutet, för stor vattenåtgång.

Så kom jag på det!
Vi hade en skvätt gammal havremjölk i kylen.
Och två ägg från hönorna.
Nu står jag och steker pannkakor!
Det kommer bli smaskens med rabarber/röda vinbärsmarmelad till!
Och vi klarar oss ytterligare några timmar med de få droppar vatten vi har kvar.

Men jag ska hålla utkik efter mina grannar och se om jag inte kan hoppa på någon av dem och tigga till mig några liter vatten!

Förresten har vi faktiskt efterrätt i kylen med.
Igår förberedde jag för att kunna ta emot fikagäster,
men så hamnade vi alla hos grannen istället.
Tur för mig och dottern, för våra bollar blev så goda att vi gärna äter upp alla själva... ;)
Gjorde dem nöt/mandelfria då ena tilltänkta gästen är allergisk.
Så det blev en, för mig, helt ny variant innehållande:

Torkade dadlar
Havregryn
Kokosflingor
Kokosolja (både med och utan smak)
Snabbkaffepulver
Kakao
Rapsolja
Akaciahonung
Vaniljpulver

Körde det i matberedaren och tog sådär efter tycke och smak och till bra konsistens.
Rullade till bollar och hade på kokosflingor.
Lät stelna i kylskåpet.
Och det blev som sagt förträffligt gott!
Hittade inspiration HÄR.

2 kommentarer:

  1. Vad äter hönsen?

    SvaraRadera
  2. Tack för svar på min sida!

    Angående fina vyer från Uddevalla: Allt är vackert om man beskär bilden på rätt sätt! ;) Skämt åsido, sommaren är fin här på västkusten. Men blåsig höst och vinter är grå, så grå... Så har du vägarna förbi så välj rätt årstid. Välkommen!

    SvaraRadera