onsdag 24 juni 2015

Intensivt att ha semester...

Midsommafton firade vi av med en Fåret Shaun-tårta (inspirerad från coopen-tidningen) gjord av chokladbollssmet (huvudet), hemgjord glass (kroppen), maränger (ullen) och marsipan (ögon och ben).
Till det serverade vi marinerade jordgubbar och chokladsås och spelade Shaun-introt!
Frampå tidig kväll smakade jag och broder av min egengjorda rabarberlikör.
Den smakade finfint!

Och på Midsommardagen, när min dotter kom hem efter sitt firande med övernattning på annan ort, med annan familj, så packade vi på oss ryggsäckarna och vandrade iväg tillsammans med ena hunden,
Ganska snart fick vi en rejäl regnskur över oss.
Tog skydd under några trän en stund, men dottern hade inte ro att stå där så vi gick snart vidare.
Några kilometer iväg fick vi ta paus och vila ryggarna...
...sedan vidare någon kilometer till innan vi slog läger intill en bäck och ganska nära ett tjärn.

Fann en bra plats vid tjärnet att bada och fiska på.
Tyvärr fick vi inte upp någon fisk, men med en var det nära nära.
Sedan åt de bara av betet, retades och hade sig.
Natten var ganska kall och jag frös trots sovsäck och ylletröjor...
Dag två gjorde vi upp eld på en grusplan vid tjärnet och lagade vår middag där.
Smöriga makaroner med smak av skog (hamnade en hel del bös från grenar/elden i vattnet...) och varm oboy till efterrätt, även den med en touch av skog.
Fint ska de va!

Hängde på bryggan. Dottern och hunden badade (en hund som inte gillat att bada, men nu verkade han inte avsky det, så vi tror att han mest bara inte är van).
Annars blev det en del läst och spelat kort i tältet.
Maten lagades på spritkök - havregrynsgröt, pasta och oboy.
Vi knaprade kexchoklad och riskakor, och insåg att maten inte skulle räcka till tre övernattningar.
Så gjorde vi en utflykt till närmsta torp och tittade på djuren och fick fika på verandan.
Då började det plötsligt regna och åska. Skönt att vara under tak!
Lånade även kudde och filtar där.
Gick sedan tillbaka till tältet och sov en eftermiddagslur.

Efter ännu lite fiskande och häng vid sjön så blev det plötsligt bestämt att vi skulle packa ihop och gå hem till mormorn å morfarn för att torka allt och sova där.
Så, vi kom inte många kilometer hemifrån på vår vandring och det blev endast en natt, men vi hittade oss ett riktigt fint smultronställe som vi garanterat kommer gå/cykla tillbaka till.
Och dottern kunde inte nog påpeka där ute i skogen hur bra hon tyckte vår utflykt var.
"Det här är livet"
"Skogen är mitt andra hem"
"Tack mamma för att du kom på det här!"
osv. :)
Hon hade inte ens saknat internet informerade hon om!

I måndags fixade vi i ordning efter vår utflykt.
Sedan gick vi hem och stängslade med el och ordnade med hus för att på kvällen få fyra hönor.
Så nu är det kackel i hönsgården! Och mycket tid har gått åt till att studera dessa vackra djur!
De sprätter ordentligt kring mina vinbärsbuskar och äter en del sniglar.
Ja, det är för att få bukt med de där slemmiga sniglarna som vi skaffade höns.
Att vi dessutom får ägg är bara bonus!

Och så..
...har jag rensat grusgången på ogräs.
...har jag rensat ut en del saker i stugan.
...har jag suttit i bersån och pratat med mamman som hämtade utrensade kläder.
...har jag legat i hängmattan och tittat på hönorna.
...har jag paddlat kajak, en mil i hyfsat tempo, så jag blev rent trött!
...har jag hängt lite på facebook.
...har jag klippt halva bersån utvändigt.
...har jag lagat äggröra på våra tre första ägg.
...har jag varit inbjuden på en kopp kaffe hos ena grannen - vilket blev te och rabarbersaft, cheesecake och ett par timmars umgänge, där även hundarna fick vara med och umgås med deras hund.

Så var mor hit ikväll och hjälpte mig att vingklippa hönorna.
Det första ena hönan gjorde sen var att flyga ut ur deras hus, genom taket som var öppet...
...får se om den där vingklippningen hjälpte så som det var tänkt.

Ja, jag har hunnit med en hel del de här första semesterdagarna.
Och framförallt har jag tagit det lugnt, njutit av livet och gjort vad som fallit mig in!



3 kommentarer:

  1. Låter som en fin-fin semester, verkligen!

    SvaraRadera
  2. Närproducerad omelett, jo, jag tackar! Man blir lite avundsjuk. :)

    SvaraRadera
  3. "...och spelade Shaun-introt!" Hahahaha, så underbart!! Jag vill också införa en Fåret Shaunhögtid i min almanacka! Den behöver ju inte nödvändigtvis infalla samtidigt som midsommar tänker jag...

    SvaraRadera