lördag 27 juni 2015

Vatten

Ja, hur gick det för oss med vårt vatten?
Grannarna såg jag inte till, så det blev inget vatten där.
Men så började det regna, en häftig skur.
Dottern föreslog att ställa ut en dunk med tratt, så det gjorde vi.
Och fick en hyfsad skvätt.
Så vi klarade oss med dricksvatten ett tag till.
Smakade faktiskt godare än det man får ur många vattenkranar...
Vi fick även ihop vatten i hinkar så vi kunde vattna krukväxterna.

Igår kväll cyklade jag iväg till en bekant som har loppis.
Passade på att ta med mig en dunk vatten och fick fylla den där.
Så vi lyxade till det riktigt och fredagsmyste med varsitt stort glas vatten, jag och dottern!
Ja, det är faktiskt en riktigt nyttig upplevelse det där,
att få hushålla med vattnet och inse hur värdefullt det är med vatten!

Sen gick jag ut och öppnade upp en av våra brunnar.
Det var verkligen på tiden!!
Ibland undrar man varför man inte gjort saker tidigare...
...men allt har väl sin tid?!
Ska ordna nu så vi kan hinka upp vatten där,
till disk, tvätt och blommor.
På sikt kanske vi kan göra så vi även kan dricka det vattnet.
Ja, det borde vi väl redan kunna göra idag,
om vi silar och kokar det?!
Annars blir det till att fixa så vi kan pumpa upp vatten ur vår andra källa.

Ja, som sagt,
allt har sin tid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar